Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laserskrivare - Upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Då har jag blivit med laserskrivare. Har inget alls med mitt fotograferande att göra, utan jag har en annan fråga.

Skrivaren är en Brother HL-2250DL. Upplösningar att välja är 300, 600 och 1200dpi, där 600dpi verkar vara standard på alla förprogramerade profiler.


Vad är nackdelarna med att välja högsta upplösning?
Går det åt mer toner?
Går det åt mer toner till bilder/grafik, men inte till text?
Går det långsammare?
Slits trumman snabbare?

Jag är helt novis på laserfronten =)

/Tomas
 

apersson850

Aktiv medlem
Högre upplösning kräver mer porcessande i skrivaren och datorn, vilket gör att det går långsammare att förbereda utskriften på båda ställena, och om du ska skriva stora dokument med mycket grafik med hög upplösning kan du behöva utöka minnet i skrivaren, för att undvika att RIPningen slår i taket.

300 dpi motsvarar ungefär vad ett friskt öga kan se. Sneda linjer får dock en taggighet som kan förstärka intrycket av pixlar för ögat, vilket kan göra 600 dpi motiverat av den anledningen.
Betänk också att de högre upplösningarna i regel kräver någon form av bestruket papper för att komma till sin rätt. Annars "drunknar" de i den skrovliga pappersytan.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.

Du vet möjligtvis inte om toneråtgången påverkas?

Jag kanske inbillar mig, men vid detaljstudie ser jag skillnad på 600 och 1200dpi. Det syns mest i rastret om jag skriver ut bilder.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nog kan man se en klar skillnad mellan laserskrivarens utskrift i 300 och 1200 dpi, åtminstone på ming gamla HP. Skillnaden går att se på både bilder och t om text om man använder lupp.

Jag är långtifrån någon expert men efersom du fått så få svar så ger jag mina erfarenheter och gissningar.:


Tonerförbrukningen bör väl rent logiskt öka, men jag gissar bara.

Skrivaren gör nog ingen skillnad på text och bilder därvidlag - gissar jag.

Min erfarenhet är att det går långsammare.

Trummans slitage passar jag på.

Jag kör nästan alltid mina laserskrivare på default upplösning. Förr i tiden - långt innan bläckstråleskrivarna blev så bra - hände det att jag skreve ut bilder och vid de tillfällena använde jag högsta upplösning.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.

Problemet löste sig självt kan man säga. Har ställt in tonerbesparning, vilket ger något ljusare text som jag tycker är behagligare att läsa, och då kan jag inte välja 1200dpi. Kör således på 600dpi.
Bilder blir dock tråkiga med tonerbesparning, så man får välja profil efter hur dokumentet ser ut.

Det optimala hade varit om det gick att köra tonerbesparning på text, och utan på bilder, men det gick tydligen inte. Har väl något med rasteringskonverteringen att göra.

Hur som haver. Tack för svaren!
 

AFJ

Aktiv medlem
Det optimala hade varit om det gick att köra tonerbesparning på text, och utan på bilder, men det gick tydligen inte. Har väl något med rasteringskonverteringen att göra.
En idé kan vara att installera skrivaren en gång till, döp den t ex till "Textutskrift" och ställ sedan in den som du vill ha den. Det är ju oftast mycket enklare att bara byta skivare än att gå in och välja alla inställningar.

Detta funkar ju förstås bara om du skriver ut antingen bilder eller text - inte för mixad dokument som innehåller både text och bild.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
En idé kan vara att installera skrivaren en gång till, döp den t ex till "Textutskrift" och ställ sedan in den som du vill ha den. Det är ju oftast mycket enklare att bara byta skivare än att gå in och välja alla inställningar.

Detta funkar ju förstås bara om du skriver ut antingen bilder eller text - inte för mixad dokument som innehåller både text och bild.
Har lagt mina profiler på förstasidan över skrivaregenskaperna, så det är lättåtkomligt =)

Det jag menade var att det skulle gå att skriva ut enbart bilderna i ett dokument i bra kvalitet, och själva texten i tonerbesparningsläge. Tyvärr gick inte det =(
 

apersson850

Aktiv medlem
Tonerförbrukningen påverkas bara marginellt av om du kör med färre prickar, som är större, eller tvärtom.

Trumslitaget påverkas mest av papperskvalitén, och speciellt av om man kör rent olämpliga papper, sådana som ger ifrån sig kemikalier på grund av att de är ytbehandlade på ett sätt som inte lämpar sig för hot-fusionprintrar eller för att det sitter tejpbitar på pappret. För att inte tala om gem...

Hemmaprintrar är dessutom i regel centrerande, så man kan inte flytta pappret i sidled för att jämna ut slitaget som orsakas av kanten på pappret heller.

Är det separat trumma i den skrivaren, då? Försökte googla på den - hittade den här tråden!
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Se där, en kunnig =)

Det är separat trumma (12000 sidors).

Om jag tolkar dig rätt är det alltså en försumbar skillnad i toneråtgång mellan 600 och 1200dpi.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Nu kommer en annan fråga på nästan samma ämne, nämligen OH-film.

Flera försäljare jag googlat skriver i sin specifikation på skrivaren att den klarar av OH-film.

Jag har mailat Brother och fått ett, lagom kul men i sammanhanget normalt, svar:
"Tyvärr har din skrivare inget stöd för OH-film".

Och? Ja det går visserligen inte att välja OH-film som utskriftsmedium, så på så vis har dom ju rätt, och de vill ju naturligtvis hålla sig "fria" om det skulle hända något med min skrivare.

Har lyckats hitta denna sida: http://welcome.solutions.brother.com/BSC/public/eu/se/sv/faq/faq/000000/000100/000026/faq000126_000.html?reg=eu&c=se&lang=sv&prod=hl2250dn_eu_as&Cat=101
OH-filmen på bilden är ju den där mjuka saken med klister på baksidan som man fick rita på i småskolan =D Vidare står det att "detta kan hända om du skriver ut på OH-film eller etiketter", men etiketter kan jag välja som medium =)

Att man inte kan köra vanlig OH-film som inte tål värme förstår jag, men att en OH-film avsedd för laserskrivare kan göra skada har jag svårt att föreställa mig. Skulle vara då att filmen är för styv och att skrivaren inte klarar av att mata den. Något annat har jag svårt att tänka ut, men jag är ju samtidigt helt novis på laserfronten =)

Så vad kan egentligen hända? Vågar jag?

/Tomas

EDIT:
Ja just det. Kan det ha något att göra med den s.k. "sensorstripen". Den fungerar väl så att skrivaren skall "se" att det är ett papper där, och inte bara se igenom plasten?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det finns speciell OH-film som är "copy safe", det vill säga tål värmen från en kopiator/laserskrivare. Finns både med och utan skyddspapper/sensorstrip, vilket kan behövas om du har optisk avkänning av pappret.

Denna typ av OH-film bör fungera även i din Brother, eller i vart fall inte skada den mer än vanligt papper kan göra. Möjligen skulle tjockleken kunna vara ett problem, står det någonstans i instruktionerna om det går att använda tjockare papper?

Du skall aldrig använda OH-film avsedd för bläckstråleskrivare i en laserskrivare.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Det finns speciell OH-film som är "copy safe", det vill säga tål värmen från en kopiator/laserskrivare. Finns både med och utan skyddspapper/sensorstrip, vilket kan behövas om du har optisk avkänning av pappret.

Denna typ av OH-film bör fungera även i din Brother, eller i vart fall inte skada den mer än vanligt papper kan göra. Möjligen skulle tjockleken kunna vara ett problem, står det någonstans i instruktionerna om det går att använda tjockare papper?

Du skall aldrig använda OH-film avsedd för bläckstråleskrivare i en laserskrivare.
Tack för ditt svar, Sara.

Det går att köra både tunnare och tjockare papper, mm. Även etikett, som väl är lite plastig?

Har haft mailkontakt med brother och dom hävdar fortfarande att min skrivare inte stödjer OH-film. Vidare säger dom att utskriftsresultatet kanske inte bli bra p.g.a. fel tonermängd då OH-film inte går att välja i drivrutinen, samt att plasten i värsta fall kan smälta fast.
Inga konstigheter.

Jag försöker nu få ur dem specifikationen på valsarnas värme, men vi får se om dom vill ge ut den =)

Som jag ser det bör det inte vara något problem så länge OH-filmen tål värmen, vilket den bör göra om den är avsedd för laserskrivare. Hur mycket kan det egentligen skilja i värme mellan olika laserskrivare, inte kan det vara särskilt mycket eller?

Tack för ditt svar!
 

apersson850

Aktiv medlem
Hot-fusionprintrar brukar värma pappret till ungefär 180°C, så det vill till att plasten (OH) inte smälter då.
Lim är förstås inte heller bra att ha i skrivare. Notera att etiketter vanligtvis tillverkas genom att man applicerar smältlim, vilket blir mycket mer tunnflytande och rinner ut på alla håll när man värmer det! Kolla vad tillverkaren av etiketterna säger att de ska användas till innan du limmar ihop din laserskrivare fullständigt.

Vanligtvis anger man ytvikten för papper som skrivaren kan använda. Normalt kopieringspapper som väger 80 g/m² är ca 0,1 mm tjockt. Klarar skivaren 200 g/m² betyder det alltså ungefär 0,25 mm. Min hemmalaser anges klara 60-220 g/m², men det förutsätter då "rak matning". Skrivarna har ofta olika pappersmatningsvägar, och de krångligare (från magasin i bottnen eller så) brukar vara begränsade uppåt runt 120 g/m².

Små mängder med lim kan man ibland köra bort bara genom att mata igenom papper (skriv vita sidor). Helst då papper som är så tjockt som skrivaren kan hantera, vilket brukar innebära runt 200 g/m² för hemmamojänger som inte är speciellt tänkta för fotoutskrifter. Tunt papper tenderar snarare att limma fast sig självt runt skrivarens valsar.

En trumma för 12000 sidor är nog något kompositjox, skulle jag tro. Hyfsat slät yta, men inte lika tålig mot slitage som en keramisk trumma. Den keramiska i min hemmalaserskrivare specificeras till 100000 sidor. Ju mer slitna trummorna blir desto lättare fastnar lim på dem. Speciellt besvärande är det att papperskanten oftast sliter mest, så trumman blir skrovlig där och det är vid kanterna som det vanligtvis trycks ut lim, om det nu alls sker.

En fördel med skrivare utan separat trumma, utan där trumman byts när man byter färgpatron, är förstås att om man kladdat ner skrivaren med lim ökar chansen att man blir av med det genom att byta färgpatron.
Skrivare med separat trumma brukar bara ha en förrådsbehållare med färg, som man byter när just den färgen tar slut. Från behållaren trillar tonern ner i mataren ("toner hopper"), som alltså inte behöver bytas. Större skrivare tillåter att man byter förrådsbehållare under drift. Brukar levereras i dunkar om 8-20 kg.

Det finns även laser/lysdiodsskrivare med cold-fusion (även kallad flash-fusion), men jag tror inte de existerar i hemmabruksstorlek. Jag har inte sett någon. De brukar även för professionellt bruk ha hysteriskt svårt att få färgen att sitta kvar, om man använder papper som ger bra utskriftskvalité. Den gula färgen är svårast - vanligtvis blandas den med något annat, så den bara är "nästan" gul, men den trillar ändå av så snart man hanterar pappret. Xerox 980 (med "print engines" från Fuji) är ökänd för att leverera ut två separata produkter - papper och färg.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
200grader ( för etiketter 200grader under 0,1sekund) verkar vara kravet för alla papperstyper, vilket för övrigt verkar vara samma för flera andra tillverkare.
90g/m2 är högsta tillåtna pappersvikt.

Maximal tjocklek på papperet är 110mikrometer, vilket bör vara 0,11mm.
(125 micron föresten, är det samma som 0,125mm?)



Vidare.
Som etiketter rekommenderas (till min skrivare) Avery L7163, men det generella kravet är att limmet skall vara akrylbaserat.


Min logik säger mig:
1. om jag använder en OH-film som är max 0,11mm tjock samt klarar 200grader under 0,1sekund, bör skrivaren inte ta skada.
2. då OH-film saknas i drivrutinen kanske inte resultatet blir riktigt bra.

Dock. "Papper som är extremt glatt eller blankt, papper som har ett kraftigt strukturmönster, eller papper som är böjt eller skevt, kan ge dåligt resultat eller skada maskinen."

Så länge inte OH-filmen smälter har jag svårt att tro att något skulle kunna hända, men jag är ju som sagt ingen expert på ämnet.

EDIT: Tack för svaret, Per =)
 
ANNONS