Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lastolite reflexskärm TriGrip, storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lihn

Medlem
Hej!

Jag köpte en reflexskärm på 80 cm för ett tag sedan. Eftersom jag inte har någon assistent eller reflexskärmshållare (vill heller inte vara beroende av detta) så måste jag hålla i den själv under fotograferingen, vilket känns mer eller minde omöjligt.

Har nu bestämt mig för att köpa en Lastolite trigrip kit 8:1, men är osäker på vilken storlek jag ska välja. Min nuvarande 80 cm känns alldeles för stor för de ändamål jag vill använder den till (porträtt, främst ansikte/överkropp) vilket gör att jag tvekar inför ett köp av en Trigrip på 75 cm.

Funderar på om 45 cm skärmen skulle vara tillräcklig för mig. Vill ha en reflexskärm som är smidig att ta fram på t ex familjesammankomster och dylikt.

Någon här som har råd och erfarenheter i frågan? Är 45 cm skärmen för liten?

Tacksam för svar :)

Jag har en 75 cm TriGrip och tycker den funkar ypperligt. Handtaget gör den skapligt lätthanterad trots sin storlek.

Det enda tillfället när det inte funkar att använda reflektorn själv är när det blåser. Den har en ganska stor yta så det blir ett skapligt segel, men samtidigt gör handtaget att man kan hålla emot bättre än man kan med en rund reflektor.

Vad gäller storleken tycker jag den är ganska lagom till halvporträtt på två personer (eller helporträtt på två småttingar), så jag skulle nog inte klara mig med en mindre.

ANNONS
Götaplatsens Foto