Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ledtal till Leda samt exponering.

Produkter
(logga in för att koppla)

bigmac

Aktiv medlem
Hej,
Vill veta mer om hur det funkar med Ledtal vid blixtfotografering.
Påverkas ledtalet av olika ISO värden?

Om den är tex 17 vid ISO 200, vad händer med ledtalet om jag har ISO 400 el. 800?

Sen en undran:
Exponering är ju inte samma sak om slutartid, men vad är exponering och vad påverkar det?
Vad jag förstått så påverkas exponeringen av bländare och slutartid men är det nåt mer?
Har ISO nåt med exponering att göra?

Mvh Marko, vetgirig.

Läsvärt! :http://www.fotosidan.se/doc.htm/3485/

Allt hänger ihop... En ändring av ISO ett steg ger just ett steg högre eller lägre exponering. Eller med andra ord möjlighet att exponera med en längre eller kortare tid. Eller med större/mindre bländare...

Även ledtalet på blixten påverkas. Blixtljus är också ljus... En fördubbling/halvering av avståndet till blixten ändrar ljusmängden i kvadrat. Det gäller allt ljus.

/Peter

bigmac skrev:
Påverkas ledtalet av olika ISO värden?
(Kul, fick exakt samma fråga från en kompis precis och vid sökningen på nätet av referenser till honom så fann man denna fråga. Nu kan jag göra två flugor på smällen. Såg dock att Peter hade hunnit svara medan jag långsamt plitade på mitt svar.)

Ja, ledtalet anges för ett specifikt ISO-värde, oftast 100. Men det går lätt att räkna om:

http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/FZ-10/Ext-Flash/Basic-Functions.html

Om den är tex 17 vid ISO 200, vad händer med ledtalet om jag har ISO 400 el. 800?
Vid 400 skulle det då vara ca 24 respektive vid 800 vara 34.

Exponering är ju inte samma sak om slutartid, men vad är exponering och vad påverkar det?
Det stämmer, tiden är en faktor i exponeringen. Exponeringen brukar uttryckas som E = I x t (Exposure = Intensity x time). Alltså är exponeringen lite förenklat den mängd ljus som filmen/sensorn utsätts för. Vattenslangsanalogin som finns i Olles artikel (den Peter länkade till) är ganska bra.

Vad jag förstått så påverkas exponeringen av bländare och slutartid men är det nåt mer?
Intensiteten på ljuset, enligt formeln ovan, mycket ljus ger hög exponering, lite ljus ger lågt exponering. Bländaren begränsar hur mycket ljus du släpper in. I formeln är intensiteten den intensitet som passerar in i kameran (alltså är bländaren "medräknad") och inte bara den allmänna ljusstyrkan "utanför" kameran.

Har ISO nåt med exponering att göra?
Som formeln säger så har inte ISO något med exponeringen att göra. Däremot så är svärtningen på filmen/det som registreras av sensorn olika beroende på hur känslig mediet är. Ju känsligare medium ("högre ISO-tal") desto mindre exponering behöver vi för att kunna registrera "samma" bild. Det är där ISO talet kommer in.

Angående blixtfoto:
Vid blixtfoto är det dock lite svårare för där har du ofta typer av två ljuskällor, de starka blixtarna som endast levererar mycket ljus under en extremt kort period, samt omgivningsljuset som är mycket svagare (i förhållande till blixten) men som levererar kontinuerligt under hela exponeringstiden. Självklart kan man räkna på detta också, men det blir lite mer komplicerat. En bra blixtmätare underlättar avsevärt om man tänker arbeta med blandade ljuskällor.

Är skillnaden i ljus stor (exempelvis kraftig blixt i mörkt rum) kan man approximera "slutartiden" med tiden som blixten lyser upp motivet. Är den dock liten (upplättningsblixt i starkt solljus) så är det inte längre sant utan då blir det det mer "komplicerade" fallet.

peter_wahlström skrev:
En fördubbling/halvering av avståndet till blixten ändrar ljusmängden i kvadrat. Det gäller allt ljus.
När det gäller detta stämmer det för rundstrålande punktformiga ljuskällor. Är ljuskällan fokuserad eller väldigt stor kan man inte räkna med detta enkla samband. Ett motexempel är en laser där laserljusets intensitet inte faller med kvadraten på avståndet.

Men för många praktiska ändamål inom foto gäller detta samband. Se bara upp när du har till exempel stora softboxar nära motiven för då är det helt plötsligt en stor ljuskälla.

ANNONS
Götaplatsens Foto