Annons

Leica D-lux 7 street kit. Jag har precis köpt ett sånt kit. Vad har ni för åsikter om Leica D-lux 7?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cedercrona

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Jag har precis köpt en Leica D-lux 7, deras Street Kit.
Är lite nyfiken på vad ni tycker om kameran!
Gärna vad som är bra, och självklart även vad som är mindre bra!
Även fast jag kanske inte vill höra det dåliga 🙈🤣🤔

Mvh Andreas
 

Dtoomy

Aktiv medlem
Bortsett från att du betalade 7000kr för en Leica logga på din Panasonic LX100 II (samma kamera, båda tillverkas i Panasonics fabrik i Japan) så är det en bra kamera med bra sensor och optik.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bortsett från att du betalade 7000kr för en Leica logga på din Panasonic LX100 II (samma kamera, båda tillverkas i Panasonics fabrik i Japan) så är det en bra kamera med bra sensor och optik.
Nja, om vi pratar själva kameran så kostar Panasonic strax under 9 tkr och Leica runt 13 tkr. Paketet med lite extraprylar kostar föga förvånande extra, men det kostar även att köpa saker löst.
 

Dtoomy

Aktiv medlem
Ah, ok. Kollade snabbt och hittade streetkitet för 15000 och LX100 II för 9000kr. 13000kr är OK. Jag kan dock inte låta bli att känna att det är ett rån trots allt. Rajala foto säljer flera LX100 II i begagnat nyskick för 5500-6000kr. Automatiska linslocket kostar 90kr nytt hos dom, ibland ingår det på vissa av dom begagnade. Greppet är inbyggt på LX100:an så där spar man in. På amazon.se så hittar du flera liknande handlovsremmar för ett par hundralappar. Så man kan komma undan med ca 6000-6300kr för motsvarande. Men visst, Leican har ju bättre andrahandsvärde, var så förut i alla fall.
 

Dtoomy

Aktiv medlem
Jag hade LX100 första versionen och det som störde mig mest med denna var att färgerna satt helt fel ibland. Läppar på porträtt blev rosalila i vissa fall. Sen var zoomen väldigt långsam så att jag ibland undrade om det inte hade varit bättre om Panasonic skippat det och kört en fast 35:a som Fuji X100, fast med ljustarkare optik, kanske t.o.m f1.2. Till sist saknade jag ett inbyggt ND filter.

Handhavandemässigt var den super och efter lite genomarbetning av raw filerna i DXO optics pro 11 så blev jpeg filerna suveräna.


Men det viktigaste är att du är nöjd med kameran och att den känns rätt i handen och inte står i vägen när du ska fota. :)
 
ANNONS