Annons

Leica M6

Produkter
(logga in för att koppla)
M6 TTL vs. "vanlig" M6

Man gör ju som man vill. Jag håller mig till handlare. I min erfarenhet är skickbedömningarna hos Red Dot och Leicashop konservativa. Gäller även Newoldcamera i Milano förresten och Foto Prisma.

Jag har en M4 och en M6TTL och tycker de kompletterar varandra bra. M4 känns så där solid som M3 och M2 gör men med det inte sagt att M6an tycks ha av dålig byggkvalitet. Den är väldigt solid. M4-P och M4-2 är senare modeller. M4 var den sista no-compromise Leican.

Hej Philip! För en novis på Leica som jag - vad skiljer mellan en "vanlig" M6:a och en M6 TTL, förutompriset förstås... den senare verkar vara avsevärt dyrare i de få annonser jag sett. Krom eller svart ? Är det bara en smaksak, eller är det ena utförandet vanligare som därmed ev påverkar bgagnatpriserna? Vore tacksam för svar och ev råd!
mvh
/B

Hej Börje

Det finns ett par skillnader som påverkar användningen.

M6 har en liten slutartidsratt (samma storlek som alla tidigare M-kameror) och TTL har en stor (liksom M7). Det ger viss ergonomisk skillnad då den stora är lättare att röra med höger pekfinger eftersom den ligger nära kamerans framkant. Med det inte sagt att en mindre ratt är svår att använda. Allt beror också på hur lätt ratten roterar. Jag har använt flera Leicor med den mindre ratten och har nu en M4 vilken jag tycker mycket om men det är, tycker jag, enklare när jag har kameran mot ögat att ställa in slutartiden på TTL. Ratten sitter precis där höger pekfinger vilar.

TTL-ratten roterar också åt, vad många Leicafotografer tycker är, "fel" håll. Med TTL bytte Leica håll. Personligen tycker jag det är (mycket) mer logiskt. Ratten roterar åt det håll ljusmätningens pilar visar att man måste vrida för korrekt exponering. På M6 måste man vrida åt motsatt håll. TTL-ratten roterar också åt samma håll som bländarringen på i princip samtliga "moderna" (åtminstone sen 70-talet och framåt) Leicaobjektiv. Dvs när ljusmätaren visar vänsterpil vrider du antingen slutartidsratten eller bländaren åt vänster tills punkten lyser upp. På M6 skulle du vrida slutartidsratten åt höger (men bländarratten åt vänster) för att uppnå korrekt exponering).

Ljusmätningen är identisk på båda, dvs centrumvägd med en avkännare som läser det reflekterade ljuset från en vit punkt på slutaren. Men i sökaren ser det annorlunda ut. M6 har höger- och vänsterpilar som visar under-/överexponering. När man justerar slutartid eller bländare lyser de med olika styrka tills man har korrekt exponering då de lyser med samma styrka. TTL-modellen har en punkt mellan pilarna och när den lyser är exponeringen korrekt. Det är mer tydligt att använda, tycker i alla fall jag.

TLL har, som namnet antyder, TTL-blixt som mäts från filmen. TTL funkar vill jag minnas bara med Leicas egna blixtar. Andra blixtar kan användas med båda kamerorna.

Båda kamerorna finns med olika sökarförstoring, vanligast är 0,72x vilket är en bra allroundsökare som har linjer för 28, 35, 50, 75, 90 och 135mm.

0,85x funkar mycket bra med 50-135mm (vill minnas att 0,85x M6 är ganska sällsynta) men saknar 28mm om jag minns rätt.

0,58x går åt andra håller och gör det lättare att se linjerna för 35-28mm men saknar (tror jag) 135mm.

Mätsökarfältet i dessa kameror kan ibland bli helt vitt om det finns ljuskällor strax utanför sökaren som lyser in från sidan. Jag hade det på min TTL och fann det oerhört irriterande. Vissa säger att man kan röra ögat för att minska effekten men det funkade inte, tyckte jag, så jag uppgraderade min hos Leica med den sk. MP viewfinder upgrade. Då installeras en lins i ljusvägen för mätsökaren och antireflexbehandlas glasen så att denna sk "white-out" inte händer. Det sägs att TTL lider mer av detta än M6 men jag vet inte om det är helt sant.

M6TTL är 2mm högre än M6. Det är inget som man egentligen märker vid användning fast om jag håller min M4 och min TTL samtidigt märker jag att M4 känns mindre. Den extra höjden har att göra med att då TTL togs fram upptog TTL-automatiken mer plats i huset.

På båda kamerorna funkar alla slutartider utan batterier, men då givetvis utan ljusmätare (att jämföra med M7, som pga dess elektroniska slutare vid tomt batteri endast möjliggör 1/60 och 1/125). Man kan alltså om man vill använda M6 och TTL som helt manuella kameror (givetvis är extrabatterier inte svåra att ta med sig eller finna i handeln - 2st SR44 funkar bäst (LR44 påstås bli svagare i takt med att de töms vilket sägs kunna påverka hur korrekt ljusmätaren reagerar). Fast om man står där och inte har batteri med sig (vilket har hänt mig t.ex. om kvällen) så funkar kameran ändå, vilket är bra.

Det är väl i huvudsak skillnaderna. Ställ gärna frågor om nåt är oklart.

Vh
Philip

Hej Philip! För en novis på Leica som jag - vad skiljer mellan en "vanlig" M6:a och en M6 TTL, förutompriset förstås... den senare verkar vara avsevärt dyrare i de få annonser jag sett. Krom eller svart ? Är det bara en smaksak, eller är det ena utförandet vanligare som därmed ev påverkar bgagnatpriserna? Vore tacksam för svar och ev råd!
mvh
/B

Leica M6 vs. M6 TTL

Hej Philip och tack för ditt utförliga svar -

Sammanfattningsvis tolkar jag ditt svar som om skillnaderna (fördelarna ) med M6 TTL har mest att göra med om man tänker fota med en Leica blixt, övriga fördelar med M6 TTL är praktiskt taget försumbara eller mindre avgörande och motsvarar knappast en ungefärlig prisskillnad på Kr. 6-8000:- vad jag har sett.

Jag trodde att TTL betydde inbyggd ljusmätning, och att M6 saknade ljusmätare...

En M6 i krom med objektiv 50 och 28 mm och en stor påse med TRi-X, skulle väl sitta fint som en analog resekamera för mig då...jag associerar ju till min blogg här på FS nu i januari där jag fantiserar om en drömresa jorden runt...!

mvh
/B

ANNONS
Götaplatsens Foto