Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica R8

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Står i begrepp att köpa mig en Leica R8 för ca 7-8000 på auktion med 14 dars öppet köp. Men, jag hittar fasen ingen information på svenska om kameran. Novis som jag är så vet jag inte mer än att Leican står för kvalitet. Har en Contax G2 som jag är kanonnöjd med, men Leican är en SLR och lite större.
Nån som kan ge mig lite information om denna kamera?
/En taxam Sture

Leica R8 är en rejäl kvalitetskamera. Den är modern på många sätt men har inte inbyggd motor. Det finns både winder och motor som tillval. Det finns också möjlighet att ansluta ett digitalt bakstycke vilket är unikt bland småbildkameror - men det kostar.

Kameran är i stort sett identisk med R9, men tyngre. Kameran flera olika mätmetoder och automatiklägen.

Optiken är bra och i fantastisk mekanisk kvalitet. Idag kan du köpa R-optik billigt och prutmånen är enorm.

Det lär ha såltm R8:eek:r för runt 5000. Trots allt är kameran inte dyrare ny än en Eos 1V HS eller Nikon F5, men om än mindre eftertraktad.

Ingen vettig människa köper nya R-prylar. Men det finns hur mycket begagnat som helst till vrakpriser.

Men skulle jag vara du så skulle jag läsa på mer innan inköp. Det finns fina böcker om R-systemet.

Jaha, då gäller det att inte förhasta sig minsann! Trodde att jag skulle göra ett kap... Hade sett recensionen på Fotosidan tidigare. Tack för ditt snabba svar.

Sture E. skrev:
Ja, jag har sett den recensionen men beloppen låter lite horribla!

Kan du få den för 7-8000 kanske du ska vara nöjd ändå? Begagnad kvalitétsoptik finns också till vrakpriser som Magnus säger.

Hej,

jag har använt både R8 och R9 och det är en rejäl kamera. Dock så tyckte jag att ergonomin hos kameran är obekväm. En annan sak som tog ett tag att vänja sig med är att sökarbilden drar åt det blå hållet. Har också använt R8 windern. Jag har Nikon idag och måste säga att deras kamerahus är bättre. Vet att det var lite problem med tidiga R8 och windern (har upplevt det själv).

Men...när du ser din första diarulle ifrån Leica kameran så kommer det att blåsa sockorna av dig. Leica har mer kontrast och mer mättade färger än Nikon (och även Zeiss). Kolla in skärpan, oj oj oj vilken skärpa. Har använt APO Macro Elmarit 100/2.8 och APO-Telyt 280/4 och man blir förvånad över hur mycket detaljer som ett småbildsdia klarar av att återge. Nästa alla R-gluggar är kanon, men ett litet varnings finger för Elmarit 24/2.8 som inte kanske riktigt håller måttet. Leica gör helt underbara objektiv men inte riktigt lika underbara kamerahus. Men 7-8000 är ett riktigt bra pris för en R8.

Du har nog helt rätt! En tusenlapp hit och dit...när man kanske får en kamera som man är nöjd med livet ut. Lika bra att göra ett försök?
Ha det gott så ser vi vad som händer. Jag hör av mig ;))

Det är ett hus som inger stort förstroende! Men inte är det den skönaste att hålla i inte.
Jag föredrar min eos 1n.

Jag har inte sett eller kännt R8 med vertikalgrepp men jag menar att jag sett det på bild, det ser inte så värst bekvämt ut det heller,,

Jag hade personligen kikat efter en R6,, de ser lite mer klassiska ut.

Mvh Niclas, som inte tror att ngn skulle vara missnöjd eller missgynnad med en R8,a;)

ja .. det är ju också alltid en otrolig känsla att plåta med En leica-kamera .. silka otroliga gluggar och för att inte snacka om kvalitetkänslan.... .

angående R-serien så kan man få tag i mycket , den kamera i R-serien jag har änvändt är R5 och detta är ju en otroligt skön kamera att plåta med , men jag skulle ändå föredra en M6 eller M7 , då är vi ju dock i en annan prisklass med både hus och gluggar....

sedan skiljer sig väl priset och kvaliteten på gluggarna på var dom är byggda , i Leitz canada-fabrik eller den tyska fabriken....

mvh - Ale

ANNONS
Götaplatsens Foto