Annons

Leofoto-stativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklasan

Aktiv medlem
Ser på animationerna ut som en ytterst olämplig lösning. När du tilltar kameran ligger inte panoreringsplanet längre parallellt med jordytan. Gör du en 180 graders panorering kommer kameran vid sista bilden antingen peka uppått mot himlen eller ner mot marken (beroende på om du har tilltat upp eller ner. Fungerar endast med horisonten i mitten av bilden eller om du har en panoreringfunktion (någon typ av huvud) under mojängen. Verkar vara en helt onödig pryl för att ta panoramabilder i alla fall. Nej, bäst är nog ändå ett tilthuvud/videohuvud med bra pannofunktion i botten - då behöver du aldrig ställa in ekipaget i linje med jordens medelpunkt mer än en gång (med nivelleringsfunktionen underst.)
Panorerin
Ser på animationerna ut som en ytterst olämplig lösning. När du tilltar kameran ligger inte panoreringsplanet längre parallellt med jordytan. Gör du en 180 graders panorering kommer kameran vid sista bilden antingen peka uppått mot himlen eller ner mot marken (beroende på om du har tilltat upp eller ner. Fungerar endast med horisonten i mitten av bilden eller om du har en panoreringfunktion (någon typ av huvud) under mojängen. Verkar vara en helt onödig pryl för att ta panoramabilder i alla fall. Nej, bäst är nog ändå ett tilthuvud/videohuvud med bra pannofunktion i botten - då behöver du aldrig ställa in ekipaget i linje med jordens medelpunkt mer än en gång (med nivelleringsfunktionen underst.)
Tror att du missar lite hur G2 fungerar.
Förstår inte riktigt vad du menar "Tiltar kameran" "inte panoreringsplanet längre parallellt".

Panoreringen sitter i toppen på G2 leden.
Dvs du ställer i kameran eller leden i våg/horisont med justerings reglagen på G2 leden. Detta blir i exakt precision. (YB-75MC använder du för att göra en grov inställning)
När du sedan panorera kameran sig rör sig endast toppdelen av G2 och då i våg.
Med en nodalskena får du objektivet nodal punkt perfekt.
Inget kommer peka upp i himmelen eller ner i marken vid sista bilden
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Panorerin


Tror att du missar lite hur G2 fungerar.
Förstår inte riktigt vad du menar "Tiltar kameran" "inte panoreringsplanet längre parallellt".

Panoreringen sitter i toppen på G2 leden.
Dvs du ställer i kameran eller leden i våg/horisont med justerings reglagen på G2 leden. Detta blir i exakt precision. (YB-75MC använder du för att göra en grov inställning)
När du sedan panorera kameran sig rör sig endast toppdelen av G2 och då i våg.
Med en nodalskena får du objektivet nodal punkt perfekt.
Inget kommer peka upp i himmelen eller ner i marken vid sista bilden
Det är inte ofta man/jag vill lägga hosrisonten i mitten på bilden, ( med panoreringsplanet under tiltpunkten (punkten som gör att kameran och överdelen på huvudet lutar lite nedåt om du vill ha horisonten längre upp i bilden) så kan du göra din panorering och horisonten ligger på samma ställe i varje bild. Med panoreringsplanet precis under kameran måste du ha horisonten i mitten på bilden annars flyttar sig horisonten lite för varje bild (vid en landskapsbild på 180 grader med säg 30 graders tilt nedåt så blir det 30 graders tilt uppåt på sista bilden eftersom panoreringsplattan som snurrar på denna modellen har den vinkeln. Titta på animationen och lägg märke till att panoreringsplattan inte längre är parallell med jordytan så fort du rör kameran i sidled eller låter den peka lite uppåt/nedåt.

På översta bilden i detta inlägg (nedan) har jag tiltat kameran lite nedåt för att få horisonten en bit upp i bilden. Samma förfarande med en uppsättning där panoreringsplanet lutar ger problem när man ska sätta ihop bilden speciellt som här med en massa stenar i förgrunden som ska passa.
Hoppas det blev lättare att förstå hur jag menar nu.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Fick mina två beställda Leofotoprodukter igår, en positiv upplevelse fastän jag blivit lite förvarnad av andra köpare. Jag köpte ett huvud VH-20 ett tvåvägs, det är litet och praktiskt, man kan justera de två riktningarna oberoende av varandra och att man inte kan justera ”horisonten” eller vad man kan kalla det gör inte så mycket för mig, vill man så kan man kombinera detta med en nivelleringskula. Det övre panoreringsring är med justerbara klick. Redan när man packar upp den lyser det kvalitet redan på papplådan när man sedan kommer till en läderklädd påse börjar man ana stordåd. Har inte testat den i verkligheten än men den verkar lovande.

Jag köpte även en makrosläde MP-150, samma där att från papplåda via fodral till själva släden så andas det kvalitet.
 

Third eye

Aktiv medlem
Kul att du fick grejjerna! Och det är känsla i grejjerna.
Nu fick tjejen upp ögonen för det oxå så hon funderar på att byta huvud även hon. Det var snabbfästet med spännarmen hon gillade. Blir en order till.

Jag visste inte riktigt vad som skulle bli bästa lösning så jag testade lite grejjer på Amazon/Ebay och slutade upp med nästan samma som dig från Andoer och nått annat kinesmärke. Nodalskena, vridplatta och deras vh-10 variant...allt med arcaswiss. Runt 750 kr i läropengar för att hitta rätt, packat i enkel bubbelplast. Men alltså...sate så stadigt!!
Var helt säker på att det skulle svajja längst ut på skenan, men icke!!
Så nu blir det att mäta in nodalpunkter på ett par objektiv.

Inspirerad av Thomas Heatons enkla 3-5 bilders panorama tagna utan nodalgrunkor trodde jag att jag bara behövde vrida.
Well vi får se, kan mycket väl bli så att grejjerna ligger hemma och kör enkel vridning, måste va hanterbart oxå :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Haft det några veckor nu och är ypperligt nöjd, så nöjd att jag spontanköpte ett LH-40PCL kulhuvud. Det huvudet som jag jämförde men valde bort från början.
Det var prissänkt 400 och vår rabatt på det så var saken klar...nu kan jag ersätta Manfrottohuvudet jag retat mig på.
Är kvalitetskänslan likadan som på stativet och skålhuvudet så lär jag bli nöjd med Realy Right Stuff-kopian.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Fick mina två beställda Leofotoprodukter igår, en positiv upplevelse fastän jag blivit lite förvarnad av andra köpare. Jag köpte ett huvud VH-20 ett tvåvägs, det är litet och praktiskt, man kan justera de två riktningarna oberoende av varandra och att man inte kan justera ”horisonten” eller vad man kan kalla det gör inte så mycket för mig, vill man så kan man kombinera detta med en nivelleringskula. Det övre panoreringsring är med justerbara klick. Redan när man packar upp den lyser det kvalitet redan på papplådan när man sedan kommer till en läderklädd påse börjar man ana stordåd. Har inte testat den i verkligheten än men den verkar lovande.

Jag köpte även en makrosläde MP-150, samma där att från papplåda via fodral till själva släden så andas det kvalitet.
Vad menar du att du blivit förvarnad av andra köpare? Jag står i begrepp att köpa ett inkommande stativ men jag har inte hittat något negativt. Vore tacksam för info om negativ kritik innan jag slår till.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad menar du att du blivit förvarnad av andra köpare? Jag står i begrepp att köpa ett inkommande stativ men jag har inte hittat något negativt. Vore tacksam för info om negativ kritik innan jag slår till.
Förvarnad kanske låter negativt, det var det inte tänkt så.

Jag menade att jag blev positivt överraskad fastän jag bara hört positivt om Leofoto produkter innan, så blev jag ändå överraskad hur bra allt var. Jag är fortsatt nöjd med det jag köpt
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Förvarnad kanske låter negativt, det var det inte tänkt så.

Jag menade att jag blev positivt överraskad fastän jag bara hört positivt om Leofoto produkter innan, så blev jag ändå överraskad hur bra allt var. Jag är fortsatt nöjd med det jag köpt
OK, låter kanon eftersom jag hittat mitt drömstativ som inget annat märke har, ett 135-145 högt stativ utan mittpelare med bred spindel och möjlighet till skålbas och niv.kula samt smal fotdiameter ihopfällt (för att passa mina ryggsäckar) och låg vikt (under 1,7 kg utan nivelleringsbas.) Mitt gamla Velbon kolfiber är nästan perfekt men den är lite stökig i botten pga snabbsnäpplåsen och den är ca 5 cm för hög ihopfälld.och kräver en levellingbase som bygger ca 3cm för nivelleringsmöjligheter. Kommer att lägga en order så fort stativet kommer in (Leofoto Lm-324c). Sedan har jag ett lätt stativ som passar till allt jag brukar använda stativ till, både fågelskådning och panoramafoton) . Alla de gamla stativen kan bli backup om jag skulle behöva utnyttja den fina garantin och skicka iväg för utbyte/reparation.
 

cowboy

Aktiv medlem
Jag fick mitt “Leofoto monopod head VH-10” igår, tre dagars leveranstid med DHL.
Den kostade 995:- minus 20% plus frakt 69:- = 865:-.

Snabb leverans, bra pris och hög kvalité - jag är väldigt nöjd.

Motsvarande produkt från Really Right Stuff (jag gillar RRS och har köpt en hel del därifrån genom åren) kostar ofattbara €318 plus frakt från återförsäljaren Augenblicke Angefangen i Tyskland.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jag fick mitt “Leofoto monopod head VH-10” igår, tre dagars leveranstid med DHL.
Den kostade 995:- minus 20% plus frakt 69:- = 865:-.

Snabb leverans, bra pris och hög kvalité - jag är väldigt nöjd.

Motsvarande produkt från Really Right Stuff (jag gillar RRS och har köpt en hel del därifrån genom åren) kostar ofattbara €318 plus frakt från återförsäljaren Augenblicke Angefangen i Tyskland.
Länk uppskattas så man kan se att det är samma konstruktion som jämförs! Själv skulle jag aldrig köpa 10-an eftersom den inte kan användas till pamoramafoton om inte horisonten är i mitten av bilden.
 
Senast ändrad:

cowboy

Aktiv medlem
Länk uppskattas så man kan se att det är samma konstruktion som jämförs! Själv skulle jag aldrig köpa 10-an eftersom den inte kan användas till pamoramafoton om inte horisonten är i mitten av bilden.
“Leofoto monopod head VH-10”

https://www.dext.se/sv/kulleder/leofoto-monopod-head-vh-10.html
https://www.augenblicke-eingefangen.de/really-right-stuff-mh-01-monopod-head-with-b2-pro-ii-screw-knob-clamp?number=AE12052&c=17

Nej, ska man ta panoramabilder så kanske man ska skaffa något annat, men jag ska använda den som tilthuvud på ett enbenstativ och till det kommer den att funka bra (och Leofoto verkar som sagt vara bra och prisvärda grejor).
 

Third eye

Aktiv medlem
... Nej, ska man ta panoramabilder så kanske man ska skaffa något annat, men jag ska använda den som tilthuvud på ett enbenstativ och till det kommer den att funka bra (och Leofoto verkar som sagt vara bra och prisvärda grejor).
De som följde tråden vet ju att jag köpte och tänkte fel så det slutade med motsvarigheten till VH-10 och en sådan här:
Panoreringsplatta

Min tanke var hur som helst att det skulle va lätt att flytta mellan olika stativ och enbenaren. Plattan är hur som helst helt stadig och glappar inte.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag köpte en VH-20 testade med mitt manfrotto stativ och 200-500, och det balanserade upp riktigt bra, fungerar kanske som en gimbal, iaf som en billig sådan. Jag tyckte friktionen behölls bra efter ett antal vevande runt med kameran. Eftersom den är balanserad så nickade den inte alls utan det gick fint att dra åt, precis på det man markerade. Den har ju två panoreringar, en över och en under tilten. Den övre hade klicklägen så där tänkte jaf att det var ju smart att ha denna friktion vid panoreringen, men det blev ju som Tony sa det blev ju en båge som en soluppgång och nedgång.

Testade också med mitt 70-200/4 som inte har något stativfäste, där nickade den något, men det är kanske svårt att undvika för man måste ju hålla upp objektivet för att den inte ska falla. Testade också med mitt 3-vägs Benro den nickade mindre än VH-20, men jag tror inte det är så stort problem, har iaf haft kulhuvud som nickat mer
 

Bilagor

Mattias U

Aktiv medlem
Vill här bara meddela att jag också köpt ett Leofoto-stativ; LM- 404C (deras högsta stativ tror jag). Har bara haft det en vecka, men är hittills nöjd. Stativet upplevs som mkt stabilt och rejält. Jag har bara (dyrare) modeller av Gitzo att jämföra med, men jag upplever detta Leofoto som "i princip i Gitzo-klass".
 
ANNONS