Annons

Letar fotograf till image-fotografering för start-up

Produkter
(logga in för att koppla)

SandraNicole

Ny medlem
Hoppas denna typ av inlägg är okej?

Hej!
Jag letar efter en fotograf i Stockholm som kan hjälpa oss att ta sjukt snygga bilder på vår produkt i coola miljöer. Vi är en start-up vilket gör att vi inte har råd med "standard-priser" på denna fotografering, vilket jag vill vara öppen med från början, så detta uppdrag kanske passar för dig som är i början av din karriär eller vill bättre på din portfolio.
Fotograferingen kommer äga rum på olika platser i stan vilket kräver att du vet vad du gör med ljus/blixtar. Vi kommer även vilja ha bilderna enkelt retuscherade, men detaljer kan vi sätta oss med om vi hittar varandra och allt känns bra.

Hör gärna av dig om du tror att du kan vara rätt person!

Mvh Sandra
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Låt fotografen göra sitt bidrag som en investering. Om firman börjar gå bra så kan fotografen få sin avkastning då. Procent på resultatet.
 

cardazio

Aktiv medlem
Låt fotografen göra sitt bidrag som en investering. Om firman börjar gå bra så kan fotografen få sin avkastning då. Procent på resultatet.
Eller utfästelse om att resterande betalas ut när ni går med vinst.. testa att göra samma sak med er redovisningsbyrå eller annan leverantör.. varför är det alltid ok att utnyttja fotografer?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Eller utfästelse om att resterande betalas ut när ni går med vinst.. testa att göra samma sak med er redovisningsbyrå eller annan leverantör.. varför är det alltid ok att utnyttja fotografer?
Jag såg mitt förslag precis tvärt emot att utnyttja fotografen. Jag ville ge fotografen en chans att tjäna fett på uppdraget om han bara var beredd att ta risken att inte få något alls.

Det finns många som på olika sätt investerar i uppstarten av ett företag.

Hur viktiga är bilderna? Hur stor ägarandel är de värda? Hur stor del av omsättning eller vinst?

Om jag hade varit erfaren i den sorts bilder de efterfrågar hade jag gärna gjort en sådan uppgörelse. Men jag är usel på efterbehandling, och att rigga blixtar tar för mig minst en timme.

Men jag skulle fundera länge innan jag slängde in 50’ i reda pengar på vinst och förlust.
 

dJb

Aktiv medlem
Rent generellt - och utan att känna till något om frågeställaren, så tycker jag att ett vanligt misstag många gör är att snåla in på bilderna. Det menar jag inte utifrån ett fotografperspektiv utan ett affärsperspektiv. Bilder/content är extremt viktigt i marknadskommunikation. Jag sitter själv ofta och gör bildurval och är involverad i beställning av bilder (numera främst) inom besöksnäring. Det är sällan/aldrig de billigaste fotograferna som väljs - det är de bästa. Och de bästa blir också de billigaste i längden. Vad ska man göra med ett gäng halvkassa bilder även om de varit billiga!? Det riskerar att bli kontraproduktivt - trots allt är bilder och content det som i hög grad förmedlar ens produkt - det man vill sälja. Jag har några fotografer (speciellt en) som är allt annat än billig, men vi vet att han levererar material på en mycket hög nivå, med den känsla vi vill ha. Det är värt väldigt mycket.
Ibland kanske budgeten är extremt tight, det har jag förståelse för, men i alla de prioriteringar man gör så bör bra material för marknadsföring ligga rätt högt uppe.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
... så vad förhindrar en erkänt duktig och dyr fotograf att göra jobbet utan debitering, men mot senare avkastning när de proffsigt marknadsförda produkterna går som smör i solen?
 

PMD

Aktiv medlem
Det beror på vad man brukar kalla alternativkostnaden. Hur mycket den erkänt duktige och dyra fotografen brukar kunna dra in per timme måste vägas mot arbete utan debitering och en eventuell och icke-garanterad inkomst senare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det beror på vad man brukar kalla alternativkostnaden. Hur mycket den erkänt duktige och dyra fotografen brukar kunna dra in per timme måste vägas mot arbete utan debitering och en eventuell och icke-garanterad inkomst senare.
Precis.
Som för vem som helst som investerar i en start-up.
Många investerar sina egna blod, svett och tårar.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Låt fotografen göra sitt bidrag som en investering. Om firman börjar gå bra så kan fotografen få sin avkastning då. Procent på resultatet.
Alla andra professionella yrken får respekt, men fotografer ska göra saker gratis eller till nedsatta priser, tom ta bilder värda tusentals kronor och få lite produkter ifrån företaget i utbyte istället för pengar. Ser exempel på detta överallt, även om många fotografer får bra betalt. Att det ska vara så svårt o betala fotografer.....
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har nappat två gånger på aktie-ersättning istället för vanlig betalning för startups. Ingen gång blev det en lönsam affär, men ibland kan det vara roligt att gambla lite. Fotografer är ganska förskonade från erbjudande som dessa och rent generellt så är det ganska få förfrågningar om att få "gratis"-tjänster inom fotografering. Det är nog ofta som startups tror dom kan fixa det själva.
Fotografer som tycker det är mycket sådana här förfrågningar borde titta lite hur det ser ut hos IT-branchen. Inom IT-branchen är du dessutom fritt villebråd för hela vänskapskretsen.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag har nappat två gånger på aktie-ersättning istället för vanlig betalning för startups. Ingen gång blev det en lönsam affär, men ibland kan det vara roligt att gambla lite. Fotografer är ganska förskonade från erbjudande som dessa och rent generellt så är det ganska få förfrågningar om att få "gratis"-tjänster inom fotografering. Det är nog ofta som startups tror dom kan fixa det själva.
Fotografer som tycker det är mycket sådana här förfrågningar borde titta lite hur det ser ut hos IT-branchen. Inom IT-branchen är du dessutom fritt villebråd för hela vänskapskretsen.
Jag håller med dig, till viss del, vad gäller fotobiten. Men inom IT har jag löst problemet på ett smidigt sätt: sedan 10+ år använder jag uteslutande Linux på mina egna datorer. När någon då ber mig hjälpa dem med deras krånglande dator är mitt svar att erbjuda dem att installera Linux. Ingen har nappat hittills.... ;-)




[Även om jag inte jobbar med IT så är jag intresserad av det, och har en del kunskap inom området, så människor brukar fråga mig om hjälp.]
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag håller med dig, till viss del, vad gäller fotobiten. Men inom IT har jag löst problemet på ett smidigt sätt: sedan 10+ år använder jag uteslutande Linux på mina egna datorer. När någon då ber mig hjälpa dem med deras krånglande dator är mitt svar att erbjuda dem att installera Linux. Ingen har nappat hittills.... ;-)




[Även om jag inte jobbar med IT så är jag intresserad av det, och har en del kunskap inom området, så människor brukar fråga mig om hjälp.]
Inom startups är linux populärt, dom vill ha lösningar utan licenskostnader och dör ofta på att dom inte kan drifta sina lösningar. För att hitta någon som installerar något för lite aktier är ofta inte så svårt, men att hitta någon som är beredd att kliva upp kl 03.28 för att fixa något utan att få betalt för det är svårare. Linux är ju lätt att få snurr på, men kräver efter det mycket kärlek för att ha det snurrandes.

Dom som nappar på erbjudanden som dessa är heller inte sällan glada amatörer, vilket jag tror stämmer väl överens med vad som nappar på dessa fotojobbserbjudande. Ofta någon som jobbar med något annat och har foto/IT som hobby, men som vill börja tjäna pengar på sin hobby.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Alla andra professionella yrken får respekt, men fotografer ska göra saker gratis eller till nedsatta priser, tom ta bilder värda tusentals kronor och få lite produkter ifrån företaget i utbyte istället för pengar. Ser exempel på detta överallt, även om många fotografer får bra betalt. Att det ska vara så svårt o betala fotografer.....
Nu är ju jag inte yrkesfotograf, men jag måste ändå instämma i resonemanget; Visst är det märkligt !?
 

Third eye

Aktiv medlem
Alla andra professionella yrken får respekt, men fotografer ska göra saker gratis eller till nedsatta priser...
Är det så unikt just för fotografer?
För 200 år sedan utbildade jag mig till målare, kundunderlag fanns det gott om, bara det att just "den" kunden såg ju just deras beställning som välldigt "enkelt och snabbt" jobb, man frågade så klart om de vill ha under standard som resultat vilket de såklart inte ville ha, slutade ganska omgående som målare.
Runt 00 och strax efter det utbildade jag mig till webdesigner och programmerare och en sjukt stor del av jobben skulle ske med prissättninsideologin att "det ser bra ut i ditt cv".
Har även en vän som är konstnär och även har får ju förfrågningar där priset enligt kunds önskan inte ens ersätter en 10-del av tiden...återigen "du får ju synas".

Man lär sig att inte bry sig istället, det kommer alltid finnas de som försöker få extremt låga priser och som inte ser det just du gör som ett gediget hantverk.
Helt säkert vanligare i alla skapande yrken, men att fotografer skulle vara ensamma i offerkofta tror jag inte.
 

Falumas

Aktiv medlem
Precis som kommunism funkar share economy, dvs bara för dom som är på mottagarsidan och det krävs väldigt många givare för att finansiera en mottagare.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Alla andra professionella yrken får respekt, men fotografer ska göra saker gratis eller till nedsatta priser, tom ta bilder värda tusentals kronor och få lite produkter ifrån företaget i utbyte istället för pengar. Ser exempel på detta överallt, även om många fotografer får bra betalt. Att det ska vara så svårt o betala fotografer.....
Det känns inte som att du läst vad jag skriver.

Det handlar inte om att få några exemplar av en förserie. Det handlar om att fotografens insats är en investering att värdera mot andra investeringar och som i förlängningen betalar sig i motsvarande grad. För den som är beredd att investera!

Men förvånansvärt många här på FS är fast i en gammaldags tråkig prissättningsmodell där arbete är värt pengar enligt viss skala. Inget annat.

Affärer handlar om att investera i relationer. Det kan man göra på många sätt.
 
ANNONS