Annons

Lexar eller SanDisk?

Produkter
(logga in för att koppla)

jockehj

Medlem
Funderar på nytt minneskort och vet inte om jag ska välja SanDisk Ultra II eller Lexar Pro 80x?

Har av tidigare diskussioner här på forumet förstått att SanDisk har förordats, delvis mycket på grund av priset. Nu säljer Dustin Lexar-korten dryga hundringen billigare än SanDisk så priset är inte ett argument.Är det någon kvalitetsskillnad mellan korten som talar för eller emot något av fabrikaten? Är programmen som följer med Lexar ett plus?

Ser fram emot era kommentarer!

/Jocke

Kolla priserna på Zebra Media. De brukar vara billigast.

Här kan du kolla prestandan för olika kort med respektive kameramodell. Det är inte säkert att det är lönt att köpa de dyraste korten om inte kameran kan skriva fort.

Magnus. tackar för tipset om Zebramedia. De ligger i de allra flesta fall mycket bra till prismässigt, men just nu går det få Lexar-kortet på Dustin till samma pris som SanDisk hos Zebra. Har du någon erfarenhet om kvaliteten Lexar vs. SanDisk?

Som vanligt är det tre faktorer att ta hänsyn till: pris, prestanda, kvalitet.

För mig (och jag talar bara för mig) är priset det minst avgörande. Jag betalar bara en gång och ett par hundralappar hit eller dit har ingen betydelse.

Prestanda är inte heller avgörande för mig. Jag fotograferar inte sport eller andra snabba förlopp. Mina kameror sitter oftast på ett stativ och väntar på att jag ska trycka på avtryckaren.

Kvaliteten är däremot helt avgörande. Ett kort som inte fungerar är värdelöst, oavsett vad det kostade eller hur korta läs- och skrivtider som någon har mätt upp.

Både Sandisk och Lexar gör bra CF-kort, det finns miljoner ute i drift. När jag nyligen skulle köpa nya CF-kort frågade jag min fotohandlare. Han sade att han bara hade fått in ett krånglande Lexar-kort under alla år och satte dem främst. Sports Illustrated har 19 anställa fotografer, var och en har 25-30 (!) Lexar-kort.

Jag har numera tre 1 GB Lexar 80x. (Jag har även två Sandisk och en IBM Microdrive. Inget har någonsin krånglat.)

Hej Joakim,

Vilken kamera har Du?

Jag har en 10D, och enligt Rob Galbraith's tester får jag inte ut särskilt mycket mer kräm i ett 80X-kort än övriga hyfsat snabba kort. Skillnaden märker jag först när jag för över bilderna till datorn via en kortläsare. Om man jämför 10D med 20D så är den senare betydligt snabbare på att skriva till kortet, då lönar det sig med snabbare kort. Därför undrar jag vilken kamera Du har.

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto