Annons

Lightroom 3 Biblioteket

Produkter
(logga in för att koppla)

TonyC

Medlem
Har en fundering omkring filerna i mitt bibliotek.

För närvarande visas 'samma' foto två gånger. Det försvårar eventuell sortering, då man t ex jobbar med över tusen foto med samma nyckelord. Antar att det kopian är 'preview' -filen som visas (ca 500 kb).
Har tittat överallt i inställningar för att kunna bli av med dessa lightroom-kopior som gör att det blir dubbelt så många filer att titta på först (lite jobbigt).
Tips mottages gärna. Mvh

Menar du att du ser samma bild två gånger inne i Lightrooms biblioteksmodul?

Är det så att du fotar i RAW+JPG och har importerat bilderna med valet att hantera detta som två separata bilder?

Om du tittar på filnamnen på två likadana bilder, skiljer de sig åt?

Menar du att du ser samma bild två gånger inne i Lightrooms biblioteksmodul?

Är det så att du fotar i RAW+JPG och har importerat bilderna med valet att hantera detta som två separata bilder?

Fotar endast i RAW, därav ej valet för två separata bilder.

Om du tittar på filnamnen på två likadana bilder, skiljer de sig åt?

Yes, stämmer. Datumformatet kan skilja sig åt i vissa men Lightroom läggar också till '-2' på slutet. Märkligt kan man tycka.

Då låter det ju som att du på nåt sätt lyckats importera samma bild två gånger....

Eller har du exporterat bilden till samma plats och återimporterat den igen?

Eller är det en virtuell kopia?

Hur ser det ut ute i operativsystemets filhanterare? Är det två olika filer där? Högerklicka på respektive bild i LR och välj "Visa i filhanteraren" (eller nåt sånt).

Jag vet inte riktigt om du svarade på frågorna.

Fotar du i bara RAW?

Bara JPG?

Eller JPG+RAW?

När du redigerat en bild, väljder du då att exportera den?

I så fall, exporterar du med alternativet att lägga till den i katalogen?

Och som Robert är inne på, hur ser det operativsystemets filhanterare?

Det du ser är nämligen inte det "normala" beteendet, så om du kan besvara frågorna kan vi kanske klura ut vad som är fel.

Jag vet inte riktigt om du svarade på frågorna.

Fotar du i bara RAW?

Bara JPG?

Eller JPG+RAW?

När du redigerat en bild, väljder du då att exportera den?

I så fall, exporterar du med alternativet att lägga till den i katalogen?

Och som Robert är inne på, hur ser det operativsystemets filhanterare?

Det du ser är nämligen inte det "normala" beteendet, så om du kan besvara frågorna kan vi kanske klura ut vad som är fel.

Hallo,
Ja, jag fotar i RAW och inget annat. Har just importerat alla mina bilder från hårddisken till en extern hårddisk, då jag just startat använda Lightroom 3. Inte exporterat någonting ännu.

I operativsystemets filhanterare kan det se ut så här:
fil 2010-07-27_MG_2353.CR2 14.6 MB
2010-07-27_MG_2353.jpg 618 K.

ett till scenario (från kompaktkamera, ej RAW)

fil 2011-03-27P1000958-2.jpg 315 K
2011-03-27P1000958.JPG 3.9 MB

här känns det som Lightroom lägger än extra jpeg fil även från kompakten. Kan det vara en preview?

Vid import har jag bockat in att inte importera misstänkta dubletter. Mvh

Nej, previewen är det inte du ser. Dessa ligger "dolda" i andra mappar och har kryptiska namn.

Jag tror inte det är Lightroom som har skapat dessa "extra kopior". Min gissning är att de skapats tidigare av något annat program. Lightroom har helt enkelt bara importerat vad som funnits på disken.

Men utan att se hela bilden är det svårt att veta säkert.

Vad händer om du tar en nys session och importerar denna direkt från kameran/kortet, ser du då 2 kopior eller bara en?

Helt riktigt! Importerade nyss från kameran och inga kopior förekommer.
Frågan är nu hur man kan bli av med alla extra kopior som har importerats förr.

Tackar för snabba svar!

Om filnamnen är konsekventa, och om du vill få bort alla -2.jpg och alla jpg som har motsvarande CR2 så borde du kunna göra såhär:

- Rensa din Quick Collection
- Visa alla bilder i biblioteket
- Tryck Ctrl-F för att få upp textsökfunktionen
- Skriv in -2.jpg
- Markera alla dessa bilder (Ctrl-A) och lägg dem i Quick Collection
- Skriv in fäljande i textsökrutan (utan citationstecknen): "_MG_ .jpg" och se till att du valt sökkriterier Filename och Contains all.
- Du borde nu få fram alla JPG-bilder som har motsvarande CR2
- Markera alla (Ctrl-A) och lägg dem i Quick Collection

Om du känner dig säker kan du nu ta bort alla bilder i Quick Collection. Men, om du bara trycker på delete så försvinner de bara ur samlingen men inte från disken. Vill du ha bort dem från disken också så trycker du Ctrl-Shift-Alt-delete.

Om du känner dig osäker så kan du ju göra nåt annat istället med bilderna. FLytta dem till en annan mapp inne i LR. Lägga till en keyword för att lätt hitta dem igen. Eller nåt.

Du kan ju även markera alla bilder i din Quick Colection, sen gå till All Photos, och invertera markeringen. Då har du istället markerat alla bilder som blir kvar ifall du tar bort bilderna i samlingen.

Hej, valde att gå på alternativ 1 då detta passade mig bäst.
Tack för utförligt svar, nu kan jag äntligen börja jobba med massa bilder.

Grunden till problemet kan ha varit en tidigare Aperture - exporter alternativt användning
i vissa fall utav iPhoto. Filer måste ha skapats. Dessa fanns troligtvis i kataloger som inte har kontrollerats
innan import till Lightroom-katalog.

ANNONS
Götaplatsens Foto