Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 6

Produkter
(logga in för att koppla)

J-A

Medlem
När jag startar LR 6 kommer den upp i ett par sekunder
sen försvinner den. Fungerar i bland
J-A
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Vad det är som gör att det som händer verkligen händer kan jag inte hjälpa dig med. Har du gjort några förändringar i operativsystemet eller hårdvaran? Använder du PC elle Mac?

I värsta fall får du kanske installera om LR. Har du inte installationsfilerna och dessa inte går att finna på nätet så har jag LR3 (på CD), LR5.3 och LR5.5 samt LR6 och LR6.14. Programnycklarna borde finnas kvar på ditt konto hos Adobe.

Något alternativ för uppgradering finns inte om man inte vill hamna i prenumerationsberoende hos Adobe.

(För övrigt så är ålder inte allena saliggörande. Även om det finns hur många nya versioner av ett program så är det inte säkert att dessa tillför något för mig och mina behov. Ta till exempel Corel Draw som jag då och då fortfarande använder även om programmet är från 1997, dvs 27 år gammalt och är tillräckligt funktionellt för mina behov.)
 

Ventures

Aktiv medlem
Lightroom 6 är en programvara som är nästan tio år gammal. Uppdateringar av det stöds inte längre. Kanske är det dags att uppgradera?
Man ska inte döma ut något pga ålder. 😉
Jag har LR 6.14 (och Win7). Datorn har fyllt 14 år. Allt fungerar utmärkt. Dessutom NikonScan 4.0.3, som med en specialardrivrutin fungerar i 64 bitar till min Nikonskanner.
Så länge mina kameror som stöds av 6.14 fungerar ser jag inget behov av att byta något. Börjar man ändra någonstans så brukar det få följder så jag avvaktar i det längsta. Risken är att jag får byta alltihopa om jag uppgraderar något. Den dagen kanske kommer.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad det är som gör att det som händer verkligen händer kan jag inte hjälpa dig med. Har du gjort några förändringar i operativsystemet eller hårdvaran? Använder du PC elle Mac?

I värsta fall får du kanske installera om LR. Har du inte installationsfilerna och dessa inte går att finna på nätet så har jag LR3 (på CD), LR5.3 och LR5.5 samt LR6 och LR6.14. Programnycklarna borde finnas kvar på ditt konto hos Adobe.

Något alternativ för uppgradering finns inte om man inte vill hamna i prenumerationsberoende hos Adobe.

(För övrigt så är ålder inte allena saliggörande. Även om det finns hur många nya versioner av ett program så är det inte säkert att dessa tillför något för mig och mina behov. Ta till exempel Corel Draw som jag då och då fortfarande använder även om programmet är från 1997, dvs 27 år gammalt och är tillräckligt funktionellt för mina behov.)
Var glad att ditt gamla Corel Draw inte vill ringa hem till en aktiveringsserver. Ett påtagligt problem med äldre mjukvara sedan tillverkarna kom på den idén och sedan vartefter tröttnade på att hålla igång dem till gamla versioner. "Evig" licens, men bara så länge vi har lust...
 

alfin

Aktiv medlem
Man ska inte döma ut något pga ålder. 😉
Jag har LR 6.14 (och Win7). Datorn har fyllt 14 år. Allt fungerar utmärkt. Dessutom NikonScan 4.0.3, som med en specialardrivrutin fungerar i 64 bitar till min Nikonskanner.
Så länge mina kameror som stöds av 6.14 fungerar ser jag inget behov av att byta något. Börjar man ändra någonstans så brukar det få följder så jag avvaktar i det längsta. Risken är att jag får byta alltihopa om jag uppgraderar något. Den dagen kanske kommer.
Har du något hyfsat modernt virusprogram på den där gamla häcken i alla fall? Annars har du ju ingen aning om hur mycket myskoaktivitet som försigår i bakgrunden på din dator. Och med tanke på att W7 inte har supportats på länge kanske det är full insyn i allt du gör på den där maskinen :cool: Det är en makalös skillnad mellan gamla uttjänta PC:ar och moderna dito, inte minst när det kommer till fotoredigering!
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Nu jämför du väl äpplen och päron? Det är stor skillnad på gamla uttjänta PC:ar och gamla välfungerande. En modern dator behöver inte med nödvändighet vara bättre till en specifik användning.

Jag minns fortfarande min irritation den gången jag på morgonen startade en då ganska modern lite laptop med W10 som jag använde som navigator för att köra vidare med husbilen. Men jag blev stående kvar för då fick W10 för sig att uppdatera sig. Det tog sin tid ute i skogen att ladda ner, starta om, installera och ladda ner och installera igen innan det var klart. Jag tror att Microsoft hade fått för sig att underhåll av PCn var viktigare än användandet. Men MS kröp väl till korset så småningom och möjliggjorde att kunna skjuta upp en uppdatering till lämpligare tillfälle.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har du något hyfsat modernt virusprogram på den där gamla häcken i alla fall? Annars har du ju ingen aning om hur mycket myskoaktivitet som försigår i bakgrunden på din dator. Och med tanke på att W7 inte har supportats på länge kanske det är full insyn i allt du gör på den där maskinen :cool: Det är en makalös skillnad mellan gamla uttjänta PC:ar och moderna dito, inte minst när det kommer till fotoredigering!
Jag tror iofs att få är intresserade av att skapa virus för win7 idag men jag har använt Norton sedan starten och det uppdateras åtminstone kontinuerligt. Men det står väl inte på förrän Norton slutar fungera med Win7:an
Vad gäller redigering är 6.14 inte sämre idag än vad det var 2017 och det är tillräckligt bra för mig. Det skulle vara om det går att få bättre resultat från gamla färgnegativ och dia med en modernare mjukvara. Det som kommer ur digitala kameror behöver normalt inte mer redigering än vad LR6.14 fixar. Men som sagt, den dagen något måste bytas finns risken att hela paketet måste uppgraderas.
Men jag kan fortfarande uppgradera kamerorna från D3 till D5, D810 till D850 och RX100 I till V, så det är inte vägs ände för Lr 6.14 än på ett tag.
Jag tycker det är helt OK att andra gillar att köpa nya grejer. Annars fanns det ju ingen begagnatmarknad. 😀
 

Ventures

Aktiv medlem
Vid senaste årsskiftet tog Adobe bort möjligheten att ladda hem Lr 6.14 såg jag. Så den som vill fortsätta ett tag till med "evighets-lightroom" bör se till att inte radera sitt program.
 
ANNONS