Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom, bilder får ett färgat band tvärsöver bilden vid import

Produkter
(logga in för att koppla)

HOKarlsson

Medlem
Hej!

Sedan jag uppdaterat min dator till Windows 11 har jag fått problem med att LR vid import skadar en del av mina bilder.
Det blir ett färgat band tvärsöver bilden (se exempel).

Jag har testat med olika kameramärken och olika minneskort, samma fel uppstår.
Datorn är en Dell XPS 16 och jag använder en kalibrerad skärm EIZO CS2420.

Någon som känner igen detta? Hur kan man lösa problemet?

Hans

Bilagor

• Skadad-bild.png
    Skadad-bild.png
    180.4 KB · Visningar: 42
Det kan vara så att du behöver uppdatera drivrutinerna till ditt grafikkort. Annars är det nog så tyvärr att det kan vara någon del av din hårdvara. Korrupta filer tyder på fel på grafikkort, hårddisk, RAM-minne eller kortläsare.

Det kan vara så att du behöver uppdatera drivrutinerna till ditt grafikkort. Annars är det nog så tyvärr att det kan vara någon del av din hårdvara. Korrupta filer tyder på fel på grafikkort, hårddisk, RAM-minne eller kortläsare.
Tack för kommentar!
Det kan ev. vara så. Jag har sett kommentarer att stänga av GPU-användande, får testa det.
Datorn är ny (sen i maj 2025) men diskar är sen tidigare.

Vad händer om du öppnar den fil som ligger i katalogen LrC pekar ut i ett annat program?

Följer felet med om du exporterar filen från Lightroom?

En uppdatering. Jag var i kontakt med Adobes support, och de menade att det troligen var GPU:erna som behövde uppdaterade drivrutiner.
Sen provade jag också att koppla in den externa hårddisken i en annan anslutning (det är USB-A på hårddiskarna men min dator har bara USB-C,så det behövs lite extra kabeldragning ...).

Just nu så funkar det så jag misstänker att det var hårddiskens anslutning.

ANNONS
Götaplatsens Foto