Annons

Lightroom CC: GPU-acceleration

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Lightroom CC kan ju använda datorns GPU för att accelerera vissa operationer. Såvitt jag förstår bara i develop-modulen, möjligen inte för saker som export, import och preview-skapande. Nog tyckte jag det lät som om min GPU-fläkt varvade upp när det skapades en massa previews igår (jag drog ned CC häromdagen), men visst kan jag ha tagit fel.

Nå. Är det någon som sett några objektiva mätningar på eventuell prestandaökning med GPU-acceleration? Om det nu alls går att mäta; om det bara accelererar saker som beskärningsverktyget vet jag inte hur man skulle mäta det på ett bra sätt.
Det kan också tänkas att ingen hunnit göra sådana mätningar eftersom programmet bara varit ute några dagar.
Men ser någon något, hojta gärna till!
Jag har nog ingen större praktisk nytta av sådana mätningar, jag är bara nyfiken.

I ett annat forum nämner man, att det t.o.m. gör att LR CC går saktare om man har ett sämre/äldre grafikkort. Och då vara ide´ att koppla ur funktionen.
Är spänd på att få veta vad ni andra kommer fram till....

Hej!
Lightroom CC kan ju använda datorns GPU för att accelerera vissa operationer. Såvitt jag förstår bara i develop-modulen, möjligen inte för saker som export, import och preview-skapande. Nog tyckte jag det lät som om min GPU-fläkt varvade upp när det skapades en massa previews igår (jag drog ned CC häromdagen), men visst kan jag ha tagit fel.

Nå. Är det någon som sett några objektiva mätningar på eventuell prestandaökning med GPU-acceleration? Om det nu alls går att mäta; om det bara accelererar saker som beskärningsverktyget vet jag inte hur man skulle mäta det på ett bra sätt.
Det kan också tänkas att ingen hunnit göra sådana mätningar eftersom programmet bara varit ute några dagar.
Jag har nog ingen större praktisk nytta av sådana mätningar, jag är bara nyfiken.

Det jag sett i form av tester är att operationer utförs av GPU:n och inte av CPU:n. Eftersom GPU:n är snabbare borde det ge effekt.

Mitt egna användande av Lightroom CC har i alla fall påvisat betydligt snabbare bläddring mellan bilder och minimala väntetider, något som tidigare alltid varit en stor svaghet i Lightroom.

Är spänd på att få veta vad ni andra kommer fram till....

Jag har ett någorlunda modernt grafikkort och en i övrigt bra dator. Subjektivt, med det lilla jag gjort i programmet hittills, tycker jag att vissa saker går betydligt snabbare och mjukare än förut. Tex beskära bilder, få resultat i preview när jag flyttar exponeringssliders.
Men objektiva mätningar vore kul att se. Gärna med jämförelser mellan olika grafikkort.

Jag har ett enkelt grafikkort eftersom jag inte behövt något annat tidigare. Nu säger Lr (6) ifrån genom att hänga sig fullständigt om man gör snabba manövrar. I inställningar säger programmet att gpu-användningen stängts av pga fel. Vidare står det vilka prestandakrav det är jämfört med mitt grafikkort som ligger långt under.
Det blir till att skaffa nytt grafikkort eller gå tillbaka till Lr 4.

Hej!

Jag gissar att det är som i PS. Tycker det går snabbare men om man kopplar upp sig från en annan dator låser sig hela sessionen efter några minuter så jag har slagit av GPU-acc. Tycker också hela photoshop är stabilare med GPU-acceleration avslaget. Har bytt dator och operativsystem, samma problem.

För min del så går det betydligt snabbare med GPU-acceleration avslaget, känns som LR5 med den av, sirap med den på. Mitt grafikkort är ca 4 år gammalt men jag tror att det är en bit över minimikravet.

Zooma in och flytta runt i bilden går snabbare med det påslaget men målar jag med en pensel så kan det ta 2-3 sekunder innan det reagerar och det går inte att arbeta med så lång fördröjning. Jag har stängt av objektivkorrigeringen och detaljer annars kan det ta upp till 10 sekunder innan den reagerar.

Ett sätt att mäta sin egen dator är väl att ta en bild man redigerat och testa lite olika saker med GPU på/av och se vad som flyter bäst.

Har avbockat GPU

För min del så går det betydligt snabbare med GPU-acceleration avslaget, känns som LR5 med den av, sirap med den på. Mitt grafikkort är ca 4 år gammalt men jag tror att det är en bit över minimikravet.

Zooma in och flytta runt i bilden går snabbare med det påslaget men målar jag med en pensel så kan det ta 2-3 sekunder innan det reagerar och det går inte att arbeta med så lång fördröjning. Jag har stängt av objektivkorrigeringen och detaljer annars kan det ta upp till 10 sekunder innan den reagerar.

Ett sätt att mäta sin egen dator är väl att ta en bild man redigerat och testa lite olika saker med GPU på/av och se vad som flyter bäst.

Det är även min slutsats!
Jag har ändå ett "värsting" grafikkort som är nytt. Det är som du säger, man får en eftersläpning när man jobbar med verktygen i framkalla modulen, vilket är MYCKET irriterande. Det för då i stället om möjligt gå lite saktare i andra lägen.
Misstänker att det kan vara av "bugg" karaktär, annars är GPU:n bara skit.

Kortet måste klara OpenGL ver 3.3. Uppdatera drivrutinen för kortet till senaste version om du inte gjort det.

Kör man CPU med inbyggd HD graphics, kan man stänga av denna om man dessutom har ett externt grafikkort.

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-gpu-faq.html

Är det någon som det funkar som tänkt för med den här GPU-funktionen?
Är det lönt att plöja ner tvåtusen i ett nytt grafikkort eller är det samma tröghet som väntar?

Är det någon som det funkar som tänkt för med den här GPU-funktionen?
Är det lönt att plöja ner tvåtusen i ett nytt grafikkort eller är det samma tröghet som väntar?
Nej, det tycker jag inte du ska göra för den här versionen. Det är inga dramatiska skillnader med eller utan GPUn inkopplad om CPUn är pigg i övrigt. Det blir nog större skillnader framöver när fler funktioner är accelererade. Sedan kanske du inte behöver ett 2000 kronors kort heller...

Nästan alla programproblem med GPU-användning beror på tillverkarens drivrutiner. Kör man Windows bör man t.ex. inte använda Windows Update för att installera dem, utan alltid hämta de senaste från tillverkaren. Det gäller inte bara Lightroom och Photoshop, utan alla program som använder OpenGL som är aktuellt i det här fallet.

Jag använder AMD Radeon HD 7970 som har ett par år på nacken, och har inga problem med att det laggar eller beter sig konstigt i LR CC.

Mitt kort är ett Nvidia GTX 580 så det är kanske för gammalt men jag hoppas att det är drivrutinerna som spökar och att det kommer en uppdatering som fungerar för det får gärna gå lite snabbare.
Jag kör med tillverkarens drivrutiner, ska testa GPU-acceleration igen när det kommer en ny version och se om det fungerar bättre då.

Får väl säga att jag är lite slarvig, körde LR5 tidigare genom att fylla på mer minne i performance och det funkade bra, nu är min laptop en okay bruksdator Intel i7-4702, Nvidia GT 750M och 16GB RAM.

Jag inaktiverade HD-Graphics i datorn och LR hittar nu Nvidia-kortet, får lov och säga att det flyter på riktigt bra. Har testat med stora HDR-DNG-filer med både pensel och graduatet filter och det flyter på som ett smäck, stor skillnad.

Drivrutiner hämtat på Nvidias hemsida.

/Ulf

Hej, jag har stött på en grej som skulle kunna passa i den här tråden:

Jag har nyss flyttat in i ny dator och bl.a. installerat gällande version av Lightroom CC. (På min äldre maskin körde jag LR5.)

Ganska snart lade jag märke till en irriterande grej vid granskning före/efter i framkalla-modulen (via skift-S): Första gången jag trycker skift-S efter att ha jobbat klart med en bild så blinkar skärmen till en kort stund och visar något till synes slumpartat (t.ex. svart bild eller bilden jag jobbat med senast). Därefter uppför det sig som det ska om jag fortsätter toggla mellan före- och efterbild med skift-S.

En googling visade ganska snart att det här verkar vara en finess som inkluderats med GPU-acceleration i LR6, men jag har hittills inte kunnat googla fram nån lösning (annat än att stänga av GPU-acceleration).

Fråga: Har några andra sett det här, och är det någon som lyckats bli av med det (utan att stänga av GPU-acceleration)? I så fall hur?

(Jag har en Win 10-maskin med GTX660-kort från Asus, alla drivrutiner och program är uppdaterade.)

ANNONS
Götaplatsens Foto