Annons

Lightroom Classic 12 och 13 krashar hela tiden

Produkter
(logga in för att koppla)

stenp

Aktiv medlem
Windows 10, Gigabyte Aero 15 KC, 64 GB minne och en massa disk. Jag undrar bara om det är fler som upplever att LR krashar ofta sedan ver 12? Jag har aldrig haft problem förut, någon enstaka gång kanske, men nu är det konstant att programmet hänger sig eller krashar (=bara försvinner) 20-30 gånger om dagen. I Printmodulen, I Bookmodulen, vid kopiering av captiontext till program utanför LR, vid flytt av en bild mellan kataloger etc etc.

Har sökt Adobe forum men inte hittat motsvarande. Jag har redan installerat om och gjort en massa saker som Adobe tycker ska göras om LR krashar. Om det bara är jag måste jag börja djupfelsöka i datorn.

Kommentera gärna om du inte har problem också.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Desktop med Win10 och 64GB RAM. Ett flertal diskar. Men LR "lever" på två SSD med det stora arkivet på en vanlig disk.
Nyss uppdaterat till v13 och den har gått bra hittills. Inte upplevt att v12 har kraschat.
Drygt 90 000 bilder.
Ingen superdator, måttlig processor och grafikkort men det rullar på bra tycker jag.
Jag antar att du försökt optimera databasen.
Tyvärr känner jag inte till att det finns vettiga optimeringsverktyg för själva databasen.
Ett sätt är att exportera valda delar av din nuvarande katalog till en ny katalog och prova öppna detta.
Vet inte riktigt hur man börjar om annars. Att importera på nytt är ju ett rätt tråkigt sätt och man förlorar så mycket av arbetet man lagt ner.
Sök på lightroom queen på nätet. Där kan det också finnas tips.
Kanske du har något plugin som spökar för dig.
Nu kommer jag inte på fler saker! Hoppas det hjälper!
 

stenp

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.

Jag ska skapa en ny katalog och testa om det uppför sig likadant med den och bara några bildfiler.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har en relativt enkel laptop i7 och 16GB RAM, och har enbart haft hängning när jag flyttar bilder från interndisk till externdisk och gör detta inifrån LR, detta har alltid gått tidigare men slutade fungera för något år sedan, vet ej version. Flytten gör jag nu först utanför LR, flyttar först filerna och går jag sedan in i LR så hittar den inte filerna och då pekar jag ut den nya platsen så är det klart. De övriga modulerna som Print och Book vet jag inget om, har aldrig varit där.

I övrigt har jag aldrig haft problem, som import, export, eller hopp mellan LR och PS, det som jag verkligen gör dagligen
 

stenp

Aktiv medlem
Tack för svaren. Antar det är något med min pc eller katalog. Jag skapade en ny katalog, importerade 40 filer till den. Den nya katalogen har inga problem alls. Ska prova att kopiera min stora katalog till en annan plats och sen testa.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Mar en MAC Mini med M1 processor och 16 GB minne. För två dagar sedan uppdaterades Lightroom Classic till version 13.0.1 och efter den uppdateringen så startade inte Lightroom alls. Det blev direkt en "felrapportruta" till Adobe. Jag provade själv att ta bort och installera om programmet men startade dumt nog inte om datorn mellan gångerna. Det hjälpte inte då men kanske var det processer som var igång som gjorde att det inte gick och att felet låg kvar. Fick hjälp av Adobe support och då avinstallerade de också programmet men gick också in i "aktivitetshanteraren" (vad det nu heter på MAC) och stängde alla processer som hade mad Adobe att göra före återinstallationen. Efter det fungerade programmet igen.
 

Cubadust

Aktiv medlem
Jag hade samma problem i början av förra versionen. Efter lite sökning på nätet kom jag fram till att det var nåt med preview-katalogen som ställde till det så jag skapade om den. Efter det har jag inte haft några problem.
 
ANNONS