Annons

Lightroom Classic 9.2 - default inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej!

I och med version 9.2 tycks Adobe ha ändrat hur default inställningarna hanteras. Tidigare var det ganska enkelt, man tog en bild, gjorde de inställningar man ville ha och så fanns ett menyval som gjorde att de sparades som default. För egen den hade jag profilen "Camera Standard" istället för Adobe och så valde jag att kryssa i Lens Correction.

Nu funkar det annorlunda och jag är förmodligen korkad men lyckas inte få till det så att lens corrections blir default.

Någon som har koll?

Hej!

I och med version 9.2 tycks Adobe ha ändrat hur default inställningarna hanteras. Tidigare var det ganska enkelt, man tog en bild, gjorde de inställningar man ville ha och så fanns ett menyval som gjorde att de sparades som default. För egen den hade jag profilen "Camera Standard" istället för Adobe och så valde jag att kryssa i Lens Correction.

Nu funkar det annorlunda och jag är förmodligen korkad men lyckas inte få till det så att lens corrections blir default.

Någon som har koll?
Här kan du läsa om det: https://lightroomkillertips.com/february-2020-lightroom-classic-adobe-camera-raw-and-lightroom-cloud-updates/

Notera det jag markerat med fet stil:

Within the Raw Defaults panel you have three basic options for the Master control:

Adobe Default: The same Adobe defaults as we’ve had in the past. Adobe Color is the default profile, and most settings are zeroed out (with the exception of the sliders in the Detail panel).

Camera Settings: The same as Adobe Default except that a profile will be selected to match your in-camera picture style selection (instead of Adobe Color). So, if you set your camera to shoot in B&W (monochrome), choosing Camera Settings would honor that and you will see that a monochrome profile has been applied. Note, it just selects a matching profile it does not pick up any in-camera customizations you may have made to your own camera’s picture style.

Preset: You choose a Develop preset that will be applied by default to all raw photos from all cameras. This will basically take the place of the old custom camera raw default option. You can include anything that you are able to include in a preset.

AFJ

Aktiv medlem
Tack Magnus!

Jag hade missat att man nu först måste skapa en preset och därefter lägga till den som default. Eftersom jag är nere i Spanien just nu så hade jag inga presets skapade på den här datorn.

Nu funkar det som jag vill!

ANNONS