Annons

Lightroom - gränssnitt + fler frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har precis installerat en provversion av Adobe Lightroom 5 /svenska på min mac-dator och skulle vilja veta hur man ändrar så att det är inte svart i bakgrunden av programmet (menyerna mm)
Har provat att ändra i via inställningar/gränssnitt men det händer ingenting......
Hur gör man för att bilderna från dropbox/camera uploads hamnar där i stället som för just nu i ViewNX2? .....hoppas att i fall man flyttar alla bilder till Lightroom att det flyttas som det ser ut just nu dvs aktuella mappar blir kvar och att namnen inte ändras eller ersätts av något annat....
Efter att ha tittat runt i programmet så inser jag det jag skulle behöva lära mig en snabb genomgång på några timmar - Finns det någon i Stockholm som håller sådana kurser?
tack på förhand
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har precis installerat en provversion av Adobe Lightroom 5 /svenska på min mac-dator och skulle vilja veta hur man ändrar så att det är inte svart i bakgrunden av programmet (menyerna mm)
Har provat att ändra i via inställningar/gränssnitt men det händer ingenting......
Hur gör man för att bilderna från dropbox/camera uploads hamnar där i stället som för just nu i ViewNX2? .....hoppas att i fall man flyttar alla bilder till Lightroom att det flyttas som det ser ut just nu dvs aktuella mappar blir kvar och att namnen inte ändras eller ersätts av något annat....
Efter att ha tittat runt i programmet så inser jag det jag skulle behöva lära mig en snabb genomgång på några timmar - Finns det någon i Stockholm som håller sådana kurser?
tack på förhand
Här är en gratis grundkurs i Lighroom 4 och 5 från moderskeppet.se. Den är utmärkt att starta med och besvarar alla dina frågor.
Gratiskurs
Lycka till
Anders W
 

PatMcPaddy

Ny medlem
Angående att byta färg på bakgrunden - funkar det att högerklicka på bakgrunden, alltså bredvid bilden. I alla fall på windowsversionen så dyker det då upp en meny där du kan välja vilken bakgrundsfärg man ska ha
 

Marie_1

Aktiv medlem
Angående att byta färg på bakgrunden - funkar det att högerklicka på bakgrunden, alltså bredvid bilden. I alla fall på windowsversionen så dyker det då upp en meny där du kan välja vilken bakgrundsfärg man ska ha
tack men tyvärr fungerar det inte med högerklicka på min Mac.....
 

Marie_1

Aktiv medlem
Här är en gratis grundkurs i Lighroom 4 och 5 från moderskeppet.se. Den är utmärkt att starta med och besvarar alla dina frågor.
Gratiskurs
Lycka till
Anders W
Tack för tipset. Jag har gått igenom grunderna dock hade jag behövt få hjälp för att komma igång med vissa saker som har med inställningarna att göra. T ex att eftersom alla mina bilder från olika enheter överförs automatisk till dropbox kontot samt att redigeringarna som görs på bilderna via View NX uppdateras i dropbox så skulle jag vilja byta så att bilderna hamnar i LR i stället för ViewNX.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Ändra färgetikett?
Visa bilaga 134912
Högerklick heter formellt Sekundärklickning hos Apples.
Den finns på alla Macar men går att ställa in på olika sätt.


Edit2: Bakgrundsfärg går oxå att ändra i en högerklicksmeny:
Visa bilaga 134913
Var ska man klicka i LR-fönstret för att få sådana menyer?Ja har testat lite varstans i LR-fönstret med får inte fram några sådana menyer.
Jag tog en bild från skrivbordet till LR och sekudärklickningen visade en meny där det står: "importera denna" samt "visa i finder". Det kan hända att det är väldigt begränsat med verktyg i och med att det är en provversion. Det finns inte heller verktyg för att bearbeta en bild. Det är i alla fall bra att jag vet att man kan ändra bakgrundsfärgen för jag trivs inte alls med en svart gränsnittsmiljö.
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Var ska man klicka i LR-fönstret för att få sådana menyer?Ja har testat lite varstans i LR-fönstret med får inte fram några sådana menyer.
Jag tog en bild från skrivbordet till LR och sekudärklickningen visade en meny där det står: "importera denna" samt "visa i finder". Det kan hända att det är väldigt begränsat med verktyg i och med att det är en provversion. Det finns inte heller verktyg för att bearbeta en bild. Det är i alla fall bra att jag vet att man kan ändra bakgrundsfärgen för jag trivs inte alls med en svart bakgrund.
Du måste klicka utanför bilden precis utanför bilden
 

Vassius

Aktiv medlem
Tack för info dock använder jag mig av musen i stället för plattan. Fast det var intressant att veta att man ska kombinera platta/mus för att få fram sådana menyer.
Det går att högerklicka med musen också genom att hålla ner ctrl medan du klickar.

Dock tror jag inte du kommer att bli gladare av det, för det verkar som vi pratar om olika saker. De tips du har fått handlar om att byta den grå färgen "bakom" bilden man jobbar med, men nu inser jag att du vill byta bort det allt det svarta i gränssnittet. Det går inte, så vitt jag kan se.

Det finns inte heller verktyg för att bearbeta en bild.
Klicka på "Framkalla" längst upp i fönstret så får du upp alla bearbetningsfunktioner. Som standard är Lightroom i "Bibliotek"-läget.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Det går att högerklicka med musen också genom att hålla ner ctrl medan du klickar.

Dock tror jag inte du kommer att bli gladare av det, för det verkar som vi pratar om olika saker. De tips du har fått handlar om att byta den grå färgen "bakom" bilden man jobbar med, men nu inser jag att du vill byta bort det allt det svarta i gränssnittet. Det går inte, så vitt jag kan se.



Klicka på "Framkalla" längst upp i fönstret så får du upp alla bearbetningsfunktioner. Som standard är Lightroom i "Bibliotek"-läget.
Jag har klickat på framkalla och ser ingen ändring.
Så här ser det ut i inställningar/gränssnitt via menyraden. Jag har ändrat till andra färger men ser ingen skillnad så jag vet egentligen inte vad de funktionerna syftar till.
 

Bilagor

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Jag har klicka på framkalla och ser ingen ändring.
Så här ser det ut i inställningar/gränssnitt via menyraden. Jag har ändrat till andra färger men ser inte skillnad så jag vet egentligen inte vad de funktionerna syftar till.
Får jag fråga, är det hela gränssnittet du vill byta färg på? eller färgen bakom bilden du jobbar med?
 
ANNONS