Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lightroom många backupfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Tallrot

Avslutat medlemskap
Jag har upptäckt att mappen "Backups" där Lightrooms backup-filer finns har börjat att ta oändligt stor plats i min dator.
Varje gång jag startar Lightroom gör programet backup vilket medför att en ny mapp innehållande en stor fil med dagens datum skapas.

Så till min fråga, kan man radera dessa filer/mappar som är några månader gamla utan att man förlorar någon värdefull data?
Vet man att det är ordning på torpet sedan de senaste veckorna borde man kunna radera flera månadre gamla backup-filer, eller?

Anders

Det finns ingen egentlig anledning att spara mer än några få backuper som jag ser det, men man bör spara dom på en annan disk än där man har de ordinarie LR-katalogerna, typ en extra USB-disk

Vet inte om jag slår in en öppen dörr men man kan ställa om när LR skall ta backup under
Edit->Catalog Settings -> Backup Catalog.

Jag hade det inställt på en vecka, och rensade kraftigt när jag skiftade till Mac och flyttade över LR till Mac'en.

Anser egentligen att du kan ta bort från datorn ganska ofta om du även tar backup på backup filerna och frigör således plats för annat.

Jag har upptäckt att mappen "Backups" där Lightrooms backup-filer finns har börjat att ta oändligt stor plats i min dator.
Varje gång jag startar Lightroom gör programet backup vilket medför att en ny mapp innehållande en stor fil med dagens datum skapas.

Så till min fråga, kan man radera dessa filer/mappar som är några månader gamla utan att man förlorar någon värdefull data?
Vet man att det är ordning på torpet sedan de senaste veckorna borde man kunna radera flera månadre gamla backup-filer, eller?

Anders

Jag har helt stängt av den där backupfunktionen. Istället gör jag backuper på både bilder och Lightroom-filer samtidigt regelbundet.

Förutom att man då slipper den där rutan när man startar Lightroom så behöver man inte hålla på att radera de filer som Lightroom skapar vid en backup.

Se bara till att du inte av misstag använder en av backupkatalogerna som din aktiva arbetskatalog... d.v.s. innan du rensar bort något, verifiera vilken som faktiskt är din aktiva katalog.

Ok, vad bra, då rensar jag ur de gamla filerna.
Det får nog bli lite manuell rensning av lightroom-backupen och fortsättningsvis även hängslen och livrem med extern backup av hela biblioteket.

Anders

Ok, vad bra, då rensar jag ur de gamla filerna.
Det får nog bli lite manuell rensning av lightroom-backupen och fortsättningsvis även hängslen och livrem med extern backup av hela biblioteket.

Anders

Det är viktigt att veta att Lightrooms backupfunktion enbart gör backup på Lightrooms filer och förinställningen är att dessa hamnar på C:. Om han har Lightroom installerat på samma fysiska hårddisk är alltså en sådan backup inte värd mycket om den hårddisken går sönder.

Och att LR's backup som sagt bara gör backup på databasfilen. De faktiska bilderna får man själv se till att backa upp på annat sätt.

Ok, det har jag koll på.
Kör extern backup på samtliga filer i mina arbetsbibliotek.

Som jag tolkar det så är väl finessen med Lightrooms interna backup den att man har en livlina om man gjort något "dumt" vid arbete i Lightroom, eller?

Ok, det har jag koll på.
Kör extern backup på samtliga filer i mina arbetsbibliotek.

Som jag tolkar det så är väl finessen med Lightrooms interna backup den att man har en livlina om man gjort något "dumt" vid arbete i Lightroom, eller?

Ja, jag måste erkänna att jag inte riktigt förstått vitsen med den där backupen. Allt du gjort med bilderna finns alltid kvar i historiken, bortsett då från om du raderat bilder. Å andra sidan kan du då importera dem igen. Visserligen utan de ändringar du hade gjort tidigare ...

Så om det nu råkar bli så att du raderar bilder i katalogen av misstag kan du läsa in den senaste backupen. Å andra sidan försvinner alla andra ändringar du gjort mellan den senaste backupen och ditt misstag.

Nej, jag ser inte riktigt vitsen med den backupfunktionen.

LR's backup är väl tänkt att vara ett skydd ifall hela katalogfilen skulle bli korrupt, raderad eller liknande. Då finns iallafall en kopia på den någonstans. Adobe känner nog till att de flesta människor inte är så duktiga på att säkerhetskopiera filer så därför har de lagt in funktionen i programmet.

LR's backup är väl tänkt att vara ett skydd ifall hela katalogfilen skulle bli korrupt, raderad eller liknande. Då finns iallafall en kopia på den någonstans. Adobe känner nog till att de flesta människor inte är så duktiga på att säkerhetskopiera filer så därför har de lagt in funktionen i programmet.

Jo, det är ju sannolikt så. Om användaren har full koll på hur det funkar är det ju inte en helt onödig funktion, men min erfarenhet är att rätt många användare inte förstår vad backupen faktiskt gör. Eller snarare vad den inte gör.

Framför allt verkar det vara många som tror att LR's backup även gör backup på själva bilderna. Vilket den ju inte gör.

Min backupstrategi är för övrigt att lagra allt "viktigt" på en USB-disk, t.ex. alla bilder, dokuement, LR's katalogfiler, musik, filmer... ja allt som jag vill spara. Då är det enkelt att bara göra en kopia (eller synkronisering) av disken till ytterligare en USB-disk. Klart! Datorns interna disk har jag bara till operativsystem och program.

Kör liknande fast med en intern disk och en spegling till en usb disk. Får se hur jag gör med min Mac Book, tror att det blir intern disk och backup med time machine, alternativt att jag skaffar en snabb Firewire disk för bildarkivet.

Jag har ställt in LR så jag får en fråga om backup, varje gång jag startar LR. Man väljer själv var backupen skall hamna, smart är väl att ha en annan disk än där katalogen ligger.
Man måste ändra LR default.

Lise-Lott

ANNONS
Götaplatsens Foto