Annons

Lightroom på svenska, spara dig lite frustration så här

Produkter
(logga in för att koppla)

moderskeppet

Aktiv medlem
Lighroom 2.3 släpptes precis på svenska. Spara dig lite frustration genom att inte ladda ner det från andra ställen än Adobe Sverige. Det är först då du får svenska som alternativ.

http://www.adobe.com/se/downloads/updates/

Sen är jag inte säker på att livet blir smidigare med Lightroom på svenska. All support och utbildning är ju i engelsk version. Så man kände sig rätt vilsen i det. Dock kan det ju vara smidigt för nybörjare.

Om du ångrar dig och vill ha tillbaka engelska har jag skrivit lite här: http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2009/lightroom-nu-pa-svenska/

Tackar! Lär ligga kvar med engelska ett tag till (om jag överhuvudtaget byter)... Den STORA frågan just nu är ju om man vågar uppgradera till 2.3 överhuvudtaget, det brukar allt för ofta ganska snabbt dyka upp ngn lurig bugg som kräver åtgärd... ;-)

/Per

Sen är jag inte säker på att livet blir smidigare med Lightroom på svenska. All support och utbildning är ju i engelsk version. Så man kände sig rätt vilsen i det. Dock kan det ju vara smidigt för nybörjare.

Om du ångrar dig och vill ha tillbaka engelska har jag skrivit lite här: http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2009/lightroom-nu-pa-svenska/

I den svenska versionen finns även engelska med som valbart språk, så man behöver inte avinstallera och installera en annan version ifall man hellre vill börja med eller återgå till engelska.

I den svenska versionen finns även engelska med som valbart språk, så man behöver inte avinstallera och installera en annan version ifall man hellre vill börja med eller återgå till engelska.

Nej, men har man gjort tvärtom. Installerat den engelska versionen först och sen försöker installera den svenska ovanpå den engelska så får man inte fram dom olika språkversionerna. Då måste man först avinstallera den engelska och sen installera multispråkversionen.

Christer

Nej, men har man gjort tvärtom. Installerat den engelska versionen först och sen försöker installera den svenska ovanpå den engelska så får man inte fram dom olika språkversionerna. Då måste man först avinstallera den engelska och sen installera multispråkversionen.

Christer

Det är ju två olika programversioner det handlar om, så det tycker jag är ganska naturligt att har man kört den engelska så måste man avinstallera den innan man installerar multiversionen. Men vill man testa den svenska och inte gillar den, så behöver man inte göra om proceduren en gång till. För att få svenska i språkvalet fick jag själv avinstallera 2.3 RC trots att jag kört multiversionen. Eftersom LR hittade både serienummer och katalog på egen hand gjorde det dock inte så mycket.

Det är ju två olika programversioner det handlar om, så det tycker jag är ganska naturligt att har man kört den engelska så måste man avinstallera den innan man installerar multiversionen. Men vill man testa den svenska och inte gillar den, så behöver man inte göra om proceduren en gång till. För att få svenska i språkvalet fick jag själv avinstallera 2.3 RC trots att jag kört multiversionen. Eftersom LR hittade både serienummer och katalog på egen hand gjorde det dock inte så mycket.

Visst kan man tycka att det är naturligt men nu är det faktiskt så att vissa har gjort misstaget att först installera den engelska versionen och sen den svenska och då blir det inte som dom förväntar sig.

Christer

Är det någon som skulle vilja skicka mig den svenska inställningsfilen med tangentbordskommandon?

Den heter TranslatedStrings.txt och borde ligga under
c:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 2.3\Resources\se\
(eller kanske c:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 2.3\Resources\sv ?)

Av olika anledningar så kör jag helst vidare med den engelska Lightroom-versionen.

Är det någon som skulle vilja skicka mig den svenska inställningsfilen med tangentbordskommandon?

Den skulle jag också vara intresserad av! Jag tänkter fortsätta köra engelsk version men skulle gott kunna tänka mig de svenska genvägarna.

Mvh
Anders

Jag satt och lekte med TranslatedStrings.txt för svenska (Mac versionen) för att försöka få svenska snabbkommandon till engelska menyer men det var väldigt struligt och kommer nog bli väldigt svårt att underhålla.

TranslatedStrings.txt innehåller ju alla textsträngar (menyval, etiketter etc) på svenska plus kortkommandon. För att bara få kortkommandona för svenskt tangentbord måste all svensk text tas bort och bara kortkommandon vara kvar i filen. Ett problem är också att tar man bort för mycket så används inte filen alls.

Dock går det, jag fick svenska kortkommandon för att rotera vänster/höger (shift+b & shift+m) till engelska texter (Rotate Left/Right)

Ja det är lite pilligt, jag skapade en "ren" translation fil manuellt genom att editera den, det tog lite tid! :)

Jag tror det var till LR 1.4 eller möjligen 2.0.

Det är ju dock ganska enkelt att skriva en programsnutt som går igenom textfilen och plockar ut det som är intressant så det vore skoj att få svensk translation fil för PC att jobba med.

Jag har fått filen nu (tack Micke!) så om nån vill ha en kopia går det bra att kontakta mig genom fotosidan. Har dock inte provat nåt än. Men jag har sedan tidigare ändå mappat om ett par funktioner, bl a visa original och rotation i develop och library.

Ja det är lite pilligt, jag skapade en "ren" translation fil manuellt genom att editera den, det tog lite tid! :)

Jag tror det var till LR 1.4 eller möjligen 2.0.

Det är ju dock ganska enkelt att skriva en programsnutt som går igenom textfilen och plockar ut det som är intressant så det vore skoj att få svensk translation fil för PC att jobba med.

I den svenska versionen av Lightroom 2.3 finns under hjälpen kortkommandon för respektive modul.
Testat några och dom verkar fungera på svenskt tangenbord

ANNONS
Götaplatsens Foto