Annons

Lightroom -> utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

nho1

Aktiv medlem
Jag är en oerfarenhet fotograf som börjat hantera mina bilder med Lightroom (version 5) och tänkte beställa lite utskrifter av mina bilder (förstoringar men tänkte även testa nån canvas).

Hur gör man det om man bildbehandlar i lightroom?
Lightroom ändrar ju inte orginalfilen utan sparar väl själva bildändringarna i en "minifil".
Hur får jag fram en bildbehandlad fil att skicka in för utskrift?

Vet att man via lightroom kan beställa tex fotoböcker direkt, emn då är det väl speciella butiker. Men om jag vill ha en fil och skicka till valfri nätbutik för utskrift?

Högerklicka bilden och välj exportera så får du upp en ruta med alla möjliga valmöjligheter.

Jag har alltid högerklickat på den fil jag velat spara/skriva ut och valt export. Här kan du välja allt från plats att spara på, format, upplösning/kvalitet, spara för matt papper, blankt papper eller skärm etc.

Ska du skriva ut hos ett fotolabb så kolla om de har en ICC profil att ladda ner. Med ICC profilen så kan du soft proofa din bild ilightroom för att simulera ett ungefärligt slutresultat (förutsätter att din skärm är någorlunda rätt kalibrerad).

Grundläggande om export i lightoom.
https://www.lightroompresets.com/bl...5-exporting-images-for-print-web-and-facebook

ANNONS
Götaplatsens Foto