Annons

lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Hansson

Aktiv medlem
Jag har mina bilder på D-disken (i datorn) som en mapstruktur. Jag har köpt en nätverksserver med goda lagringsmöjligheter och vill flytta över hela mitt bildarkiv dit. Hur gör jag för att lightroom ska hitta bilderna med databasens sökor o.s.v ?
Fråga två är, kan jag ta en backupp från stationära datorns databas och lägga in den i min bärbara med lightroom och använda den då direkt på bildarkivet som jag lagt i nätverket ?
Tacksam för svar, det innebär en hel del med tid så jag väntar tills jag vet.
/Håkan

Angående att flytta filerna till en server så är det lätt.
Du flyttar filerna till nya platsen med lightroom avstängt. När du startar lightroom så kommer du få frågetecken på alla filerna i ditt library.
Då kan du högerklicka på din rotmapp och välja find missing folder.
Browsa fram och välj mappen på nya stället. Lightroom kommer hitta filerna och allt är som tidigare utan att inställningar och taggar försvinner.

Att flytta en kopia till laptop går också fint. Du behöver egentligen inte ens flytta en backup utan du kan bara göra en kopia rakt över med lightroom avstängt. Då får du med alla redan skapade previews osv.

Du beroende på hur du kommer åt bilderna kan du behöva köra find missing folder. Problemet är att du får två databaser som blir ur sync. Men för att t.ex. bara titta så duger det gott. Det går ju såklart att kompiera tillbaka allting till den andra datorn om det är något du inte behöver för jämnan.

Jag personligen har även mitt lightroombibliotek på nätverket så jag kan komma åt den från flera datorer. Detta dock något som Adobe avråder ifrån då ett skakigt nätverk kan förstöra din lightroomkatalog.

//Erik

ANNONS
Götaplatsens Foto