Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LightZone - reinkarnation av Raw Shooter?

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Har just surfat på det här undret: http://www.lightcrafts.com/index.php

Verkar ju hur koolt som helst! Extremt enkelt arbetsflöde, zonsystem där man kan justera olika bildområden olika (hallå, LR!), "tool stack" där du kan ändra eller ta bort valfritt steg i history eller byta stegordningen! Det ser ut att vara det ultimata verktyget för dem som prioriterar användarvänlighet. Det påminner om Raw Shooter på detta avseende även om programmet kostar i skillnad från RSE $150 vilket är helt överkomligt.

Har sökt på forumet men hittar knappt någon info om programmet. Har någon erfarenhet av det?

Det enda som håller mig tillbaka från att göra det till min standardkonverterare är just att det är ganska okänt och man vet aldrig om det går att läsa mina framkallningar om något år om programmet läggs ner. Tyvärr finns det risk att även på detta avseende kan det likna RSE/RSP.

Love and hate......

Den värkar mkt. trävlig! Jag är RSP-användare med LR-licens, men tycker inte om LR. Kör min RSP så länge det finns drivare.
Men det är månne bäst att vänta inn några tester. Och som du sejer; detta markedet är överbefolkad nu....vem dör??
/Erik J

timofej skrev:

Har sökt på forumet men hittar knappt någon info om programmet. Har någon erfarenhet av det?

Hej!

Jag har använt programmet några månader nu och är
helnöjd. Det är ganska lättarbetat och verktyget zonemapper som ersätter kurvverktyget i UfRaw,
Lightroom och Raw Shooter är en höjdare.
LightZone har även ett lagningsverktyg och ett
kloningsverktyg, om jag inte missminner mig helt
så saknas dessa båda i samtliga ovannämnda
program?

Har du den goda smaken att använda Linux så är
programmet dessutom gratis. Det är inte öppen
källkod. Linux-versionen finns här:
http://sonic.net/~rat/lightcrafts/

Fråga gärna mer om det är något du vill veta.

/Peter

Re: Love and hate......

fujicanon skrev:
Den värkar mkt. trävlig! Jag är RSP-användare med LR-licens, men tycker inte om LR. Kör min RSP så länge det finns drivare.
Sitter i samma sits. Använder RSP så länge den stödjer filerna från min kamera. Har aldrig blivit riktigt förtjust i LR. Även om jag tycker att det är ett av de bästa rawkonverterare på marknaden. Arbetsflödemässigt alltså.

LightZone verkar däremot ha allt jag behöver. Man kan verkligen bearbeta 90 procent av mina bilder i programmet utan att öppna något annat bildbehandlingsprogram. Mycket beroende på att man oftast behöver ha olika behandling av olika partier i bilden. Maskfunktionen i LightZone är ovärderlig! Capture NX har en liknande funktion men så obekvämt att jobba med i i övrigt. Jag fattar inte att inte andra programtillverkare tar efter funktionen. Tror faktiskt att den kommer att vara standard i seriösa rawkonverterare snart.

Re: Hej Timour!

fujicanon skrev:
Kolla Digital Outback Photo. Uwe Steinüller har bytt från RSP till LightZone. Här är några rapporter om programmet och bl.a. senaste uppgraderingen (2.3).
http://www.outbackphoto.com/artofraw/raw_30/essay.html#20070319
Tack för länken Erik! Intressant. Hehe, jag gillade template: CornerSharpen_1ds2. :)

Kan någon förklara vad de menar med "full integrering" med Lightroom, Aperture och iPhoto? Kan de läsa varandras filer? Varför ska man använda LR om man kör LZ eller tvärt om?

3/19/2007 LightZone 2.3 released

The LightZone 2.3 improves focuses on the integration with Lightroom, Aperture and iPhoto (we use LightZone with Lightroom all the time and can tell it works very well).

Special LightZone Basic (LightZone without the browser, you use the browsers of your organizers) offer for Lightroom, Aperture and iPhoto users:

We quote: "..Beginning 3/19/2007, Light Crafts will offer LightZone Basic, its best-of-breed photo-editing package, for the discounted rate of $99.95 (regular price: $149.95) to Lightroom and Aperture users, enabling them to take advantage of patented visual editing technology seamlessly within these proprietary photo databases."

Re: Re: Re: Hej Timour!

swepri skrev:
Hittade lite i deras forum:
http://www.lightcrafts.com/forums/showthread.php?p=1090#post1090

Verkar inte så hemskt integrerat.

/ Paj
Tack för länken, Per-Anders. Det förklarar en del. Dock ser jag ganska liten vits med att använda två program samtidigt.

Huvudtanken med LZ är ju att kunna använda bara det utan att behöva få hjälp från andra program. LZ gör i princip allt jag behöver vid mina framkallningar: selektiva (för olika bildområden) vitbalans- och tonjusteringar, lokal skärpa/oskärpa och dammborttagning.

Just nu är jag tvungen att basjustera bilderna, öppna dem i ett "riktigt" bildbehandlingssprogram och sedan slutjustera bilderna med hjälp av masker.

Det andra jag reagerade på är att LZ kan faktiskt skriva "tool stack" in i metadatan vid exporten till LR. Varför gör programmet inte det i vanliga fall? Det vore skönt att slippa side car filerna... Men sådana frågor borde jag kanske ställa i deras forum. Man kan inte säga att intresset till LZ är överdriven stor på FS. :) Synd för att jag tror att programmet är toppen.

fujicanon skrev:
3/19/2007 LightZone 2.3 released

The LightZone 2.3 improves focuses on the integration with Lightroom, Aperture and iPhoto (we use LightZone with Lightroom all the time and can tell it works very well).
Konstigt att på deras egen sajt står det ingenting om releasen. Överallt står det att det är 2.0 som gäller. Även om man kan nerladda en 2.3 trial version om man går till Downloads. Undrar vad som är nytt jämfört med 2.0. CA korrektion är nog det enda jag saknar i programmet.

*edit* har hittat själv vad som är nytt. Ingen CA korrektion i alla fall.

Senast ändrad:
Jag har just börjat testa LightZone och det verkar riktigt trevligt. Det kräver väl en del tillvänjning, precis som alla andra program, men jag har redan räddat en misslyckad blixtbild som jag bedömde omöjlig att rädda med RawShooter.

29 dagar kvar att leka...

Selektiv editering har jag saknat ändå sedan jag började med RAW! Att jag har missat detta program, måste börja testa när tid ges.

Jag är annars en ACR-användare som har haft svårt med RSP, för att inte tala om LR. Ska bli spännande att se ifall detta får mig att byta...

I mina ögon....

...är idéen med LightZone god. Men om dom kann överleva i markedet är pr.d.d. lite tväksamt.
Jag orkar inte gå på en "RSP" en gång till:-((
Jag har inte hatt tid till att testa, men manualen lovar ju mycket.
Ser att Owe Steinmüller på DOP har sänkt patriotismen några hack senaste månaden. Kann det bero på svak ökonomi i bolaget? Marknadsföringen är lika med noll.......
Jag sitter på staketet till over sommaren, tror jag.
/Erik J

Upppdat.

Jag har kollat LightCraft och DOP. Jag har troublat med ver.2.4 (som strular med Java).
Jag har mejlat LC utan svar...
Jag tror LZ är en flopp, tyvärr. Målet att "ta över marknaden från ex. Adobe" innan 2011....... hmmm. piip sa musen :))
En Italiensk Amerikan som är ute etfter snabba pengar?

Tummen ner.
från Erik J

Ni som använder lightzone i linux, hur upplever ni programmet? Det går så fruktansvärt segt att byta bild, spara, exportera etc. Det blir outhärdligt om det är fler än 3 bilder som ska redigeras. Själva redigeringen går varken långsammare eller snabbare än andra program, men allt annat.

Är det bara jag eller är det så?

Ingen Linux här....

..bara Bill Gates..och han är ju enkel,,,,men det funkar inte endå.
Jag setter 1K 5:1 på att detta är "short life"
Come on!

ANNONS
Götaplatsens Foto