Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LightZone - reinkarnation av Raw Shooter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte testa denna men fick beskedet att det krävs stöd för SSE2 vilket - om jag förstår saken rätt - innebär att den bara fungerar på datorer med relativt nya Intel-processorer.

Tidigare kunde man hämta hem en gratis Linuxversion av Lightzone 2.4, men jag hittar ingen sådan möjlighet nu - varken för version 3.0 eller den gamla 2.4

Lite trist för oss fotografer, men det är ju fullt begripligt att ett företag inte skänker bort sin produkt.

BengtJohnsson skrev:
Tidigare kunde man hämta hem en gratis Linuxversion av Lightzone 2.4, men jag hittar ingen sådan möjlighet nu - varken för version 3.0 eller den gamla 2.4

Lite trist för oss fotografer, men det är ju fullt begripligt att ett företag inte skänker bort sin produkt.

Och lite trist för företaget som säkert silar bort många kunder. Min processor är bara 1 år gml....

Jag rekommenderar ändå programmet. Det är ganska segt och krävande (av datorn, alltså) men lättanvänt och ger snabbt bra bilder.

janc skrev:
Tänkte testa denna men fick beskedet att det krävs stöd för SSE2 vilket - om jag förstår saken rätt - innebär att den bara fungerar på datorer med relativt nya Intel-processorer.

Hmmmnn... själv har jag kört de senaste versionerna av LZ inklusive den nya 3.0 på en snart 4:a år gammal PC med en Intel P4 3GHz och 1GB RAM. Ingen racer men det funkar ändå riktigt bra. /Jocke

Har nu bytt dator och testat LightZone.

Spontant blev jag väldigt förtjust men saknar efter ett tag ett par (för mig) grundläggande funktioner som innebär att det inte kan ersätta PaintShop Pro. Det är att kunna göra en markering med "Magic Wand" och att kunna räta upp bilden / justera perspektiv - vilket man faktiskt kunde göra i det analoga mörkrum man säger sig vilja efterlikna.

Det blir nog en avinstallation när testperioden gått ut....

ANNONS
Götaplatsens Foto