Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ligtroom till PDF - problem med färger

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag får inte riktigt till det med Lightroom och PDF.

Jag har lite olika varianter:

1) Använder jag printmodulen och skriver till min PDF skrivare (Bullzip free edition) så blir färgerna fel när jag kollar på PDF:en på min profilerade wide gamut skärm. Färgerna blir övermättade. Det föreffaller som om ingen eller felaktig profil är inbäddad. Kollar jag dokumentegenskaper så står det att det är PDF version 1.5 Acrobat 6.x

2) Använder jag slideshowmodulen och exporterat till PDF blir det också fel. Samma fel som i punkt 1. PDF version 1.2 Acrobat 3.x

3) Använder jag bookmodule så blir det rätt. PDF version blir 1.6 Acrobat 7.x

Någon som vet varför det blir så här? Får ni samma resultat?

Testat på Windows 7/64 med Lightroom 5.2, Adobe Reader X

Jag har Adobe Acrobat X Standard installerad och det fungerar fullt ut i såväl Print, Slideshow som Book modulen.

I Acrobat väljer man "High Quality Print" och ställer in färghanteringen så att man har t ex Adobe RGB som färgrymd. Sedan får man i Print modulen välja under Color management Profile "Managed by Printer" (kolla så du inte har en pappersprofil där!)

Jag kan också under inställningarna i PDF-skrivaren välja vilken pdf-version som ska kunna öppna dokumentet.

Jag har Adobe Acrobat X Standard installerad och det fungerar fullt ut i såväl Print, Slideshow som Book modulen.

I Acrobat väljer man "High Quality Print" och ställer in färghanteringen så att man har t ex Adobe RGB som färgrymd. Sedan får man i Print modulen välja under Color management Profile "Managed by Printer" (kolla så du inte har en pappersprofil där!)

Jag kan också under inställningarna i PDF-skrivaren välja vilken pdf-version som ska kunna öppna dokumentet.

Tack för input. Jag har bara gratis-readern från Adobe, inte den betalda versionen som innehåller skrivaren.

BullZIP är en gratisversion med skrivare. Jag har lyckats klura ut hur jag sätter PDF version men det har inte hjälp. Jag har en inställning för "Hög Kvalitet" men någon färghantering finns inte i den programmet.

Managed by printer har jag använt - men eftersom BullZIP inte tycks ha någon färghantering så funkar det förstås inte.

Att BullZIp inte funkar, det kan jag förstå - man får man vad man betalar för! :)

Du skriver att Adobe Standard funkar i såväl Book som Slideshow, men där använder du väl inte Adobe Acrobat - det är väl Lightrooms inbyggda funktioner som sköter exporten där? Så där borde vi ju få samma resultat, eller?

Funkar verkligen export till Slideshow för dig - blir färgerna i PDF:en OK?

Om det funkar för dig, ja då är det ju knas på mig - vilket i och för sig inte är osannolikt...

Jag tar tillbaka allt jag skrev! Sorry! Jag hade skärmen på sRGB och såg ingen skillnad vid snabb test första gången.

Har nu gjort om testerna och varken Slideshow till pdf eller Print till pdf fungerar med korrekt färghantering i LR5. Bookmodulen verkar fungera som det ska.

Har printat till pdf från Photoshop också och där blir pdf-bilden identisk med PS om jag ställer in Adobe Acrobat att färghantera.

Ytterligare buggar i LR5 alltså, om vi nu inte missar någon inställning som måste till för att det ska fungera att printa till pdf med färghantering.

Kanske någon mer som kan testa?

Har nu gjort om testerna och varken Slideshow till pdf eller Print till pdf fungerar med korrekt färghantering i LR5. Bookmodulen verkar fungera som det ska.

Tack för att du testade mer! Känns alltid skönt när någon annan kan upprepa vad man själv ser! :)

Ibland har jag en känsla av att Slideshow och Web modulerna t ex inte är utvecklade av samma gäng som gjort "huvudprogrammet" och att de inte håller samma goda kvalité.

Att färghanteringen fungerar i Book kanske inte är så konstigt. Den kom ju till senare och om det INTE hade fungerat hade det nog blivit riktigt besvärligt.

Att färghanteringen inte funkar i Slideshow är det säkert många som aldrig upptäcker

När jag gallrat/redigerat klart mina 800 bilder från dagens Stockholm Open skall jag googla lite och se om det finns något skrivet om det här.

Jag har sökt lite på nätet och det finns ett antal trådar om problem med PDF och slideshow-modulen men riktigt vad som gäller tycker jag är svårt att få fram.

Det tycks ju också vara en del problem med export till flash.

Jag har sökt lite på nätet och det finns ett antal trådar om problem med PDF och slideshow-modulen men riktigt vad som gäller tycker jag är svårt att få fram.

Jag ställde en fråga på Luminous-landscape för någon dag sedan, men det verkar inte som om någon hugger där heller. Förmodligen för avancerat för att någon ska våga svara, eller så är vi uppenbart ute och cyklar och gör helt fel! :)

Jo, det är nog tyvärr så att det är skit bakom spakarna!

Jag har nu fått det att fungera fullt ut, så nu tar jag tillbaka det jag tog tillbaka i inlägg #4! :)

Genererat 4 st pdf:er, 3 st med LR och 1 st med PS.

Som de påpekade på Luminous-landscape, så genererar Slideshowmodulen i LR en sRGB bild som dessutom är otaggad, dvs ingen sRGB profil finns inbäddad när jag öppnar filen i PS. Har man då Adobe Acrobat inställt på Adobe RGB, som jag hade, blir färgerna naturligtvis för intensiva jämfört med bilden i LR. Ställer jag Adobe Acrobat på sRGB ser det korrekt ut.

I Bookmodulen kan man välja Adobe RGB, vilken också bäddas in i filen, så därför såg det rätt ut för mig som hade Adobe Acrobat inställd på Adobe RGB.

Att jag inte fick matchning när jag skrev ut med Printmodulen i LR beror helt på felaktigt inställd färghantering i Adobe Acrobat. Det finns två flikar där man kan fippla med färghanteringen och på något sätt hade jag sparat en felaktig inställning i LR. Därför blev utskriften fel från LR men rätt från PS, där jag ställde in det manuellt före utskrift.

Tack Lars, jag har varit utomlands i ett par veckor, skall kolla mer på detta, återkommer.

Mvh
Anders

Återkommer i ärendet.

Jag tycker ändå att det är "knas".

Observera att jag alltså inte äger Adobe Acrobat - fullversionen

Book-module, där funkar allt som det skall. Jag kan exportera med sRGB och AdobeRGB och oavsett vilket blir resultatet bra när jag kollar på det med min Adobe Reader - gratisversion.

Däremot, om jag använder slideshow och exporterar till PDF och sedan kollar på det med min Adober Reader så visas färgerna övermättade. I Readern finns det ingen möjlighet - vad jag kan se - att göra inställningar för färgproflier.

Om jag använder Print-modulen och skriver till min gratis PDF-skrivare, Bullzip så funkar det inte heller, men det kan vi släppa, det är ju utanför Lightroom.

Alltså, jag vidhåller att Lightrooms slideshow export till PDF inte är korrekt färghanterande.

Däremot, om jag använder slideshow och exporterar till PDF och sedan kollar på det med min Adober Reader så visas färgerna övermättade. I Readern finns det ingen möjlighet - vad jag kan se - att göra inställningar för färgproflier.

Om du öppnar pdf:en från slideshowmodulen i PS och tilldelar (assign) sRGB, ser det inte korrekt ut då?

Om du öppnar pdf:en från slideshowmodulen i PS och tilldelar (assign) sRGB, ser det inte korrekt ut då?

Jag har inte PS.

Jag öppnar den exporterade PDF:n med Adobe Reader och där har jag ingen möjlighet att tilldela någon profil.

Det är ju så flesta gör när de får en PDF - de öppnar den med Adobes fria reader.

Jag har laddat ner och installerat Adobe Reader och om jag öppnar slideshow pdf:en från LR, får jag samma effekt som du (och samma effekt som om Adobe Acrobat står på Adobe RGB), dvs överdrivna färger.

Om jag öppnar slideshow pdf:en i PS och tilldelar sRGB, samt sparar om pdf:en med sRGB inbäddad, så öppnas den korrekt i Adobe Reader, dvs Adobe Reader och Adobe Acrobat ser likadana ut om pdf:en har en inbäddad sRGB-profil, vilket LR inte genererar.

Så, den slutsats jag kan dra av detta är att: 1) LR skapar en slideshow pdf i färgrymden sRGB, utan att bädda in profilen i pdf-filen. 2) Adobe Acrobat kan visa en pdf med korrekt färg oavsett om profilen är inbäddad eller ej om man ställer in rätt färgrymd i programmet. 3) Adobe Reader visar inte rätt färg om pdf-filen saknar inbäddad färgprofil.

Din slutsatser verkar vara helt korrekta och det gör att export till PDF från slideshow har begränsat värde.

Det är ju åtminstone ett sätt att få till det om man har PS också (eller kanske Acrobat Pro). Jag har hela CC, så då går det ju att lösa :)

Det är ju åtminstone ett sätt att få till det om man har PS också (eller kanske Acrobat Pro). Jag har hela CC, så då går det ju att lösa :)

Visst, men jag tycker det är ganska bedrövligt att Adobe - av alla programtillverkare - har ett bildhanteringsprogram som inte klarar av att göra en användbar PDF....

Visst, men jag tycker det är ganska bedrövligt att Adobe - av alla programtillverkare - har ett bildhanteringsprogram som inte klarar av att göra en användbar PDF....

Jag är böjd att hålla med, men det är förmodligen väldigt många utvecklare inblandade och de har inte koll på vad den högra handen gör när den vänstra gör nåt annat.

Jag är böjd att hålla med, men det är förmodligen väldigt många utvecklare inblandade och de har inte koll på vad den högra handen gör när den vänstra gör nåt annat.

Jag har känslan av att slideshow-modulen kan vara utvecklad av ett annat team/företag och sedan infogad och anpassad till Lightroom.

Modulen har väl också behandlats lite "styvmoderligt" och vad jag vet inte fått några större uppdateringar sedan start.

Enligt deras egen hjälp:
http://helpx.adobe.com/lightroom/help/playing-exporting-slide-shows.html
Under exportera som PDF
Note: Photos are embedded with sRGB profiles.

Stämmer inte, de de exporteras som sRGB, men profilen är inte med.

Exporterar man som .jpg är däremot profilen med.

ANNONS
Götaplatsens Foto