Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lila ljusreflexer Canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

Knuttan

Ny medlem
Jag har nyligen köpt min första digitalkamera (350d) och undrar om den lila missfärgning som syns runt ljusreflexer på i stort sett alla bilder jag tagit är normalt. Se exempel på vattenbubblorna i nedre halvan av bifogad bild. Liknande lila färgning blir det t.ex. runt glasögonreflexer vid tagning med blixt. Har provat med olika objektiv, dels EFS 18-55, dels mitt gamla EF 75-300 II. Samma fenomen får jag oavsett objektiv. Är det något fel på min kamera som orsakar detta trista fenomen ?

Bilagor

• lila.jpg
    lila.jpg
    39 KB · Visningar: 315
Det beror inte på kameran utan det är pga objektiven om det är så kallad "purplefringe" eller kromatisk aboration kan jag inte svara på men det handla om gluggens konstruktion samt ytbehandlingar!

Edit: fast samtidigt så ser det ut som om du har solen snett bakom mitt i dagsljus kanske för hårt ljus bara testa i snällare ljus och kolla kanterna på motivet (linjerna så att säga) om de har blå lilla ton!

de ser inte bra ut men det kan vara objektivet som är så dåligt, har inte sett sånt på min 30d men jag har inte EF 18-55mm eller 75-300mm
har en Sigma 17-70mm som funkar perfect
och Sigma 70-300mm APO och har aldrig sett sånt.

ps: har sett ibland på min finepix kompackt kamera som beror på billigt objektiv men det som du visar är för mycket.

Senast ändrad:
Kanske bäst att förtydliga att bilden ovan är en delförstoring av motivet nedan.
Är det inga fler som har liknande fenomen med 350d och EFS 18-55 II ?

Bilagor

• lila_hel.jpg
    lila_hel.jpg
    41.8 KB · Visningar: 213
Många billigare objektiv lider av det och det beror på att olika våglängder av ljuset bryts olika och därmed får olika fokusplan. Lila är i änden av spektrumet och hamnar då lite ur fokus.

Å andra sidan är just den här typen av effekt långt ifrån alltid något som sitter i objektivet utan brukar ha att göra med att du får överladdade celler som läcker laddning till omgivande celler.

Ytterligare en effekt kan uppstå i mikrolinserna på sensorn som gör att vissa ljus kan "läcka" åt sidorna.

ANNONS
Götaplatsens Foto