Annons

Linhof Technika - storformat!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Befinner mig i exakt samma situation och har fått låna hem en likadan Linhof. För 4000:- får jag ett Angulon 90/6,8, ett Heliar 210/4,5 och ett Xenar 150/4,5 + 6 filmhållare.

Några frågor:
Jag har synkat tiderna på objektiven med varandra och de stämmer inte helt överrens. Vilket som går rätt vet jag ännu inte, efter som jag otroligt nog inte äger ett tidtagarur... men är det kostsamt att få det korrigerat av en reparatör?

Jag tänkte testa att börja fota med svartvitt och där är jag helt nybörjare också och undrar därför var jag lämpligast framkallar mina "blad"?

På Xenaren så verkar inte "B"-funktionen fungera, det går inte att "spänna" slutaren. Är det dyrt att åtgärda? Och hur gör jag för att öppna lamellerna så att jag kan se?

Mvh Stefan
Kommer säkert med fler frågor =)

En slutarrengöring brukar gå på 900-1000kr, men kanske justeringar av tiderna är billigare. En femhundring kanske. Det som reparatören gör är att lossa på ett par skruvar som håller bromsverket och flyttar det någon tiondelsmillimeter, testar tiden och kanske flyttar bromsverket lite till.

Om sekunden bara skiljer sig en aning mellan de olika slutarna så spelar det ingen större roll.

Om slutaren till Xenaren har en äldre compurslutare så ska du inte spänna slutaren för T och B.

Bästa stället att framkalla svartvita bladfilmer är hemma.

J. Patric skrev:
En slutarrengöring brukar gå på 900-1000kr, men kanske justeringar av tiderna är billigare. En femhundring kanske. Det som reparatören gör är att lossa på ett par skruvar som håller bromsverket och flyttar det någon tiondelsmillimeter, testar tiden och kanske flyttar bromsverket lite till.

Om sekunden bara skiljer sig en aning mellan de olika slutarna så spelar det ingen större roll.

Om slutaren till Xenaren har en äldre compurslutare så ska du inte spänna slutaren för T och B.

Bästa stället att framkalla svartvita bladfilmer är hemma.
Ok... till vilken firma vänder jag mig för att få problemen åtgärdade?

Vad gäller T och B så var ju allt som det skulle. Tack för förklaringen!

Vad innebär Poloraidback 545? Vilken film använder man till det? Och vad är Polopan 55?

jonasgauffin skrev:
Linhof har ett spegelhus (en stor sökare som man hakar på istället för mattskivan och får bilden rättvänd) som inte alls är dum.
Bra att ha när man är ute och fotograferar i solljus mm. En begagnad sådan borde inte vara så dyr.

Jag har en till min kamera och den är ovärderlig.
Vad heter en sån på engelska? Tänkte det kanske fanns en på e-bay...

ANNONS
Götaplatsens Foto