Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linjärt PL-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

phoenix

Aktiv medlem
Hejsan, amatören här igen.

Vaknade av att solen stod i mitt ansikte så idag blir det äntligen lite fotande. =)

Jag har köpt ett linjärt pol.filter genom Tradera oh försöker lära mig lite om den, men jag vet inte mycket. Enligt en sida så vet jag iaf följande:

Linjära polarisationsfilter används med de flesta spegelreflexkameror och
mätsökarkameror för att öka färgmättnaden och reducera reflektioner. Detta
färgneutrala och plan parallella polarisationsfilter garanterar ett optimalt bild resultat. Filterfaktorn varierar beroende på hur filtret är positionerat i förhållande till solen.
Filterfaktor mellan 2,3 och 2,8

Hur ser man hur filter är positionerat?

Hejsan,

Man kan inte se hur filtret är positionerat genom att titta på det. Om du däremot tittar igenom mot ex en vattenyta och vrider filtret så kommer intensiteten i reflexerna att öka och minska beroende på filtrets position.

/p

phoenix skrev:
Hejsan, amatören här igen.

Filterfaktorn varierar beroende på hur filtret är positionerat i förhållande till solen.
Filterfaktor mellan 2,3 och 2,8

Hur ser man hur filter är positionerat?

Med detta avses vinkeln till solen. Effekten blir störst då kameran är riktad 90 grader från solen. Sedan kan du öka och minska effekten genom att rotera den rörliga delen på filtret. /Göran

Göran: OK, men då har jag använt den rätt iaf, premiäfotade med den nyss och jag hittade en pil på filtret, ska den vara riktad åt det hållet solen är på?

Janne: Tack för tipset, som tur är så gillar jag manuell och kör väldigt sällan AF. =)

phoenix skrev:
Göran: OK, men då har jag använt den rätt iaf, premiäfotade med den nyss och jag hittade en pil på filtret, ska den vara riktad åt det hållet solen är på?

Janne: Tack för tipset, som tur är så gillar jag manuell och kör väldigt sällan AF. =)

Beror helt på vilken effekt du vill ha... Strunta i pilen och titta i sökaren och låt den stå där du uppnår önskat resultat.

Det är ofta inte AF som är problemet utan ljusmätaren. Den kan bli lurad om linjära polarisationsfilter används med kameror som har halvgenomskinlig spegel (= alla AF systemkameror men även några manuella t ex Nikon F3). Till dessa kameror behövs cirkulära polarisationsfilter. I praktiken går det dock ganska bra i alla fall. Felet brukar sällan bli mer än 1/2 steg.

objernulf skrev:
Det är ofta inte AF som är problemet utan ljusmätaren. Den kan bli lurad om linjära polarisationsfilter används med kameror som har halvgenomskinlig spegel (= alla AF systemkameror men även några manuella t ex Nikon F3). Till dessa kameror behövs cirkulära polarisationsfilter. I praktiken går det dock ganska bra i alla fall. Felet brukar sällan bli mer än 1/2 steg.

Stämmer exakt, utom det med Nikon F3, till den går det att använda linjära pol-filter.
Spegeln på F3:an är inte halvgenomskinlig utan den har pyttesmå hål som släpper igenom ljuset opåverkat till mätcellen.

ANNONS
Götaplatsens Foto