Annons

Link aggregation och NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Se om någon kan få mig att fatta.

Hade en gammal Netgear readynas Ultra 2 (2 diskar) och bytte ut den mot Synology 918+ eftersom den bara kunde SMB1 och Netgear slutade supporta den med nya uppdateringar.
Den gamla snurrade på via trådlöst på 35 MB/s läsning nånting och lägre skrivning.
Den nya kopplade jag Link Aggregation och med wifi6 läser jag i ca 70MB/s och skriver 35 MB/s...och det var ju en dubblering och Lr läste katalogen smidigt.

Så istället för att kassera de gamla diskarna och sälja Readynas flr några hundringar så lyckades jag peta in OS för helt andra NAS modeller och med det SMB3....och fick strax under 100MB/s läs och ca 70MB/s skriv...bra mycket mer fart än min nya fina med link Aggregation!?!?.

Så jag slog av link aggregation i routern, men inte NASen...och fick 110 läs och 80 skriv ca?
Protokollet i NAS är ställda för statiska lag-portar i båda ändar (enda som stöds) och testat både dynamisk och statiskt IP.

Någon med ide om varför det går snabbare utan "lag"?
Cat 6 kablar mellan NAS och router.
 

Micke_O

Aktiv medlem
LAG ger INGEN prestandaförbättring för en ensam användare, snarare riskerar du antagligen en försämring då det gissningsvis blir mer arbete för NASens CPU och möjligen även routerns/switchens. Det du tjänar är viss förbättrad redundans ifall ena nätverkskabeln skulle bli avbiten av någon hund eller så :) Gör mätningarna med även datorn kabelansluten - inte wifi. Allt för att eliminera möjliga källor till variationer. Statisk eller dynamisk IP har inget med prestandan att göra.

Med flera användare och därmed flera samtidiga dataströmmar kan däremot LAG löna sig förutsatt att diskarna orkar "mätta" en ensam länk.

Undantaget är om både dator OCH NAS har stöd för multipath/multi-channel SMB3 som gör att en ensam klient kan nyttja flera samtidiga dataströmmar mot samma enhet. Men det kräver ju att även datorn är ansluten med antingen snabbare interface eller också den med flera interface i LAG.
 
Senast ändrad:
ANNONS