Annons

Linsöverstrålning

Produkter
(logga in för att koppla)

freestylelydia

Ny medlem
Hej

Jag har precis börjat exprimentera med Linsöverstrålning i Photoshop Elements 6.0, och allt har gått bra, men jag förstår inte hur man ska få bort den svarta bakgrunden??

Har följt anvisningar från en tidning; gjort en markering, fyllt den med svart öppnat dialogrutan för filtret Linsöverstrålning, och sedan satt blandningslägret på Raster. Men det blir bara en svart fyrkant med en cirkel på, jag vill ha cirkeln, men inte den svarta fyrkanten.. Någon som vet hur man fixar detta? :O

Mvh Lydia

Enklast är väl om man kör linsöverstrålning direkt på bilden utan extra lager. Lite svårt att träffa rätt kanske.

När jag testar enligt din beskriving, visseligen i cs3, så gör jag ett nytt tomt lager utan markening. Fyll den med svart. Kör linsöverstrålning på den. Byt blandningsläget på lagret till screen (raster). Klart.

Skalar man upp det nya lagret med transform innan man lägger på linsöverstrålning kan man flytta runt linsöverstrålningen lite mer exakt positionering. Glöm inte att kroppa bilden till yttermått när du är klar annars finns bildinformation "utanför bild" kvar.

(Att jag skalar upp innan är för att effekten inte skall klippas av vid kanten på bilden utan fortsätta ut utanför bilden. Flyttar man effekten till vänster, så kommer den delen som var utanför bild in i bilden. Man slipper att det blir en kant)

Senast ändrad:
Jaha nu fattar jag vad jag gjorde för fel, jag ändrade inte blandningsläget för Lagret, utan för Färgpytsen *suck*

Men tack för hjälpen ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto