Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

lins eller sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

andersgalmen

Avslutat medlemskap
Fattar inte hur det har blivit såhär, men jag antar att jag borde förvara kameran bättre. Som jag ser det från andra trådar verkar detta vara sensorsmuts, stämmer det?
Spegeln är ren.

Min brorsson tryckte dit sitt finger på linsen förra veckan o de har varit svårt att få bort, provar med microfiberduk men det hjälper inte fullt ut.. kan man använda diskmedel som till glasögonen (på linsen alltså)? (ja, optikern rekommenderar det till glasögon).

Bilagor

• dsc_0805.jpg
    dsc_0805.jpg
    16.3 KB · Visningar: 124
Spegeln kann du inte fota, skit på objektivet kan inte synas såhär.
Detta är utan tväkan dammråttor på sensoren.

Upp till kamp!
/Erik J

PS. En riktig optikvätska till frontlinsen är bettre enn YES; som kann ge lite rester när det inte kann sköljas i diskhon. Diska dina vinglas utan att skölja, så ser du vad jag menar.

tack för snabbt svar, ska göra ett par försiktiga försök, annars blir det väl gratis inlämning även om det tar emot.

ANNONS
Götaplatsens Foto