Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lins och filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan alla

Jag har funderat på att skaffa ett vidvinkel objektiv till min Nikon D70s. Jag har tittat lite på AFS DX 12-24 f/4G. Jag undrar om de linser som Tokina,Sigma, Tamron etc är lika bra? Jag har redan ett tele ojektiv 70-200 2,8G VR, så jag tänkte köpa ett bra vidvinkel objektiv. Vad har ni att kommentera om den saken?

Sedan undrar jag vad det är för skillnad på ett circular polarizer och endast polarizer filter? JAg har hört någonstans att man skall använda circular då man fotograferar digitalt.

Tack för alla svar

Tokina 12-24/4 håller, IMO minst lika hög klass som Nikons egen 12-24, om inte snäppet bättre rent av. Sigmas 10-20 är ju attraktiv pga att den är ännu vidare, men jag har, hittils, inte sett bilder från den som jag gillar lika mycket som från Tokinan. Det är dock, fortfarande, ett bra objektiv, IMO. Tamrons 11-18 är, IMO inte lika bra.

Skillnaden mellan ett cikulärt polfilter och ett vanligt är att i det cirkulära sitter det ytterligare ett skikt som omvandlar det polariserade ljuset till opolariserat igen.
Detta gör man för att autofokus och ljusmätning kan bli konfys annars och det gäller inte bara digitala kameror.
Cirkulära filter funkar på vilken kamera som helst, så det är vettigast att köpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto