Annons

Linsskydd 200/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
1,3faktor typ MarkII x 200mm = 260mm

260mm f1,8 känns som en helt otroligt fantastiskt kombination tidiga hötmornar vid skogskanten,,, + EF1,4x = 364mm f2,8 när solen stiger och ljuset blir starkare mums:)!

Hmm, började visst drömma mig bort jag också:)!

mvh Niclas.

Proboarder skrev:
enda enda lilla lilla felet jag har hittat på 200mm 1.8, är att den saknar lite kontrast på full öppning, som om det inte går att fixa på 1 sekunder i PS.. :p
Precis vad jag också har märkt. För övrigt finns det inget att önska (utom större armmuskler)!

Ralph L skrev:
Precis vad jag också har märkt. För övrigt finns det inget att önska (utom större armmuskler)!

Fick du samma känsla att det är lättare att handhålla det, pga. av vikten?
Jag tyckte det kändes så, jämnaför man med nån billig plastzoom känns det som att allting bara flyger omkring av minsta vindpust.

Visst är det så att vikten ger balans!!

200 1,8 är en fin lins att handhålla, likaså 300 2,8. Inte så jobbigt som man tror!

Jag klarar 5kg kamera i ögonposition (ef500 4is skarpt 1/125sec med IS) i minst 40min,, orkade inte testa längre när klockan tickat till 40min,,

Inget är bekvämt i 40min men helt klart möjligt med ok teknik!

mvh Niclas,)

Jag använder den lite fula "skidskyttetekniken",, i skogen så behöver man inte skämmas över "ful" teknik:)!

-Objektiv-armbågen i "stöd" ganska högt upp på/mot överkroppen som står en anings bakåtlutad. Vänster fot en bit framför den högra så har den mesta vikten,,,

Trixet är att avlasta kameravikten med armbågen mot bröstet,,

Jag har lite långa armar, kanske lättare då,,

Mvh niclas.

Jag tycker också dom är lättare att handhålla om dom har lite vikt =)
70-200/2.8 känns mycket välbalanserad och är väldigt trevlig att handhålla. 300/2.8IS tycker jag är helt suverän att handhålla, mycket bra balans, annars är 300an väldigt trevlig och lätthanterlig även med ett enbensstativ.

200/1.8, har för mig att den inte presterar så über med konverter, har jag fel? Tycks ha läst det någonstans.
Fast dålig är den ju knappast :)

Här är tekniken man kan/bör använda till tunga linser,, man klarar mer än man tror med lite övning!

Men visst är det fint att kunna avlasta heeelt på en enbenare,,

Bilagor

• i21if.jpg
    i21if.jpg
    10.2 KB · Visningar: 226
Senast ändrad:
dsmannen skrev:
Jag tycker också dom är lättare att handhålla om dom har lite vikt =)
---
200/1.8, har för mig att den inte presterar så über med konverter, har jag fel? Tycks ha läst det någonstans.
Fast dålig är den ju knappast :)
Nejdå, dålig är den inte men inte klockren heller.

Håller med om att det är rätt så lätt att balansera en tung optik men det krävs lite träning innan man får till det. Jag brukar försöka sjunka ihop lite och nypa in armbågarna mot sidorna för att få lite stöd där också, och då är det inget större bekymmer.

Som Niclas skriver så står man kanske inte så vackert men vem bryr sig. :)

Ökar skärpedjupet märkbart på f1,8 med en MarkII som har b,viddförlängning på 1,3x?

Mvh Niclas.

Det kan jag inte påstå utan tycker nog att skärpedjupet är nästan lite för kort ibland. Angenäma bekymmer :)

Proboarder skrev:
vad är det vi brukar kalla det, I-landsproblem? :)

Förutom att objektivet är skarpt så är det ju faktiskt just det korta skärpedjupet som ÄR väldigt eftertraktat,,, Men visst kan det på vissa motiv upplevas som lite väl kort.-)

Mvh Niclas.

200 1,8 har inte sålt så dåligt enligt mitt sätt att se det,,

Ett 200 1,8 IS skulle ju inte vara heeelt fel, och jag tror faktiskt inte att den kommer att kosta mer än vad den nuvarande kostat ny!

Tänk själv,, ISO 50/100 handhållet/(enben) 200 1,8 IS och skarpa bilder runt 1/60 (15) sec!! Då kan man snacka om att jobba i minimalt och vackert ljus,,, med bra resultat!

mvh Niclas, som hyllar IS:)

I-landsproblem är bra problem.

Synd att den inte tillverkas längre, men det kan ju vara så att marknaden var för liten eller att folk efterfrågar IS. 70-200/2,8:an utan IS försvann ju där ett bra tag men lever nu så kanske 200/1,8:an reser sig ur askan igen?! :)

Jag lånar lite bandbredd från frugans hemsida och lägger ut en bild tagen med 2x extender. Jag har lagt på lite oskarp mask (tror det var ~80, radie 1 och tröskel 2) då Marky Mark är lite mjuk.

Katten vände sig om, det blåste lite och jag är lite vinglig fortfarande (det blir väl bättre). Full öppning dvs 400/3,5 x 1,3.

http://212.217.249.234/GJ7Y1200_liteoskarpmask.jpg

En 400/4 DO IS är säkert bättre men gör ett fint hål i plånkan också...

ANNONS
Götaplatsens Foto