Annons

Linux och Vuescan

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan P

Aktiv medlem
Måste bara få dela med mig av mina nya erfarenheter eftersom det precis har blivit mycket trevligare att arbeta med Vuescan i Linux.

Det är väl antagligen försvinnande få som arbetar med denna kombination (?) - men nu kanske det kan locka fler ;-)

Med version 8.2.22 som släpptes igår har Ed Hamrick gått över från Gtk1 till Gtk2.

Det innebär ingenting funktionsmässigt - men det blir mycket "snyggare" och trevligare att arbeta med programmet nu.

Bildexempel: (obs: stora bilder ~ 1200x800)

Före - Gtk1

Efter - Gtk2

Nu passar Vuescan mycket bättre ihop med Gimp - som ser ut så här:

Gimp 2.2 på svenska

Förövrigt så har Vuescan starkt förbättrat sitt stöd för 'infrared cleaning' tillsammans med Epson 4870 (vilket man kan se i ovanstående bilder) - jag rekommenderar 'infrared cleaning - light'

Ville bara berätta :)

bra att det finns fler linux-användare i alla fall :)
med scanners har jag ingen erfarenhet eftersom jag bara har digitalt, men Gimp är ju en jättebra mjukvara, dessutom gratis och fri.

http://gimp.org

<lite ot>
tycker Gimp känns klumpigt, mer gjort för att rita iconer med, även fast det har massor med foto-funktioner, va ja menar är att verktygsfält, palletter, linjaler tar upp mycket mer av arbetsytan än Photoshop.
</lite ot>

Thomas - tack för svaret på frågan som försvann ;-)
(jag efterfrågade en bra RAW-konverterare för Linux)

ufraw - ser intressant ut (gtk2 också - trevligt)

Joakim - för min del ser jag inga problem i att denna tråd även kan handla om Linux/Gimp etc.

Jag "fuskar" själv genom att ha dual-boot på datorn och startar Windows när det dyker upp saker som Linux inte klarar av.

Men tanken är ändå att arbeta framförallt i Linux.

Gimp är fortfarande inte fullt lika bra som Photoshop - men de är på god väg :)

Jag kan själv irretera mig lite på att 'förhandsvisning' alltid sker med en viss fördröjning och att programmet ännu inte hanterar 48bitars färg.

Men det är saker som förhoppningsvis förbättras snart.

ANNONS
Götaplatsens Foto