Annons

Lita på Photopills eller Google Earth Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Go'lördag!
Sitter i Photopills och planerar ett foto, jag kommer befinna mig på en viss plats för att få en stuga på en udde i Vänern att befinna sig i förgrunden på nattens måne.
I Photopills placerar jag mig på kartan och får fram att strax efter midnatt så så har drygt halva månen kommit över horisonten och stugan bör kontrastera fint mot månen på 600mm.
Men eftersom jag inte har erfarenhet av Photopills så försöker jag bekräfta detta med Google Earth Pro, men med samma pmacering och klockslag så kommer inte månen över horisonten alls, och scrollar jag tidslinjen så stiger månen way of vad Photopills anger.
Finns det fler sidor/appar att nyttja flr fotoplanering?
Uposkattar alla tips å tricks!
Ronny
 

Third eye

Aktiv medlem
Oh, hyggligt🙂
Jag kommer stå på N 59° 20' 14.21", E 13° 35' 57.01" (på en brygga, Lindenäs, Hammarö), kommer börja fota in mig på stugan 23,50 ikväll och förhoppningsvis få bilden jag tänkt runt 00.50 ca...väl medveten om atmosfäriskt darr.
Utifrån min punk så kommer månlinjen skära denna stuga på udden någon kilometer ut.
Det är ingen proffsbild på G utan jag vill förstå både Photopills och långt telefoto bättre...en bra bild är ren bonus 😉
 

Third eye

Aktiv medlem
Oki startade om appen och fick ny tid (?) som din, linjen touchar udden 00.30 och skär stugan 00.40.
Men då verkar det som att jag är hyggligt rätt ute ändå, får se till att vara där i tid...skrämma upp grannsamverkan och båtvakterna 🙂
Jag uppskattar att du dubbelkollade👍
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Oki startade om appen och fick ny tid (?) som din, linjen touchar udden 00.30 och skär stugan 00.40.
Men då verkar det som att jag är hyggligt rätt ute ändå, får se till att vara där i tid...skrämma upp grannsamverkan och båtvakterna 🙂
Jag uppskattar att du dubbelkollade👍
Photopils har alltid stämt för mig i alla år jag använt den. Lycka till inatt.

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
PhotoPills är säkert bra, men det känns att jag bara utnyttjat 10% av den och det går för lång tid mellan gångerna att man ska kunna komma ihåg hur man ska använda den från gång till gång. Men blir jag insnöad i några veckor så kan man ju försöka plöja igenom manualen
 

Bessel

Aktiv medlem
Vilka klockslag är det du ser?
Central European Time (svensk tid) ligger två timmar före UCT-tid. Vintertid är skillnaden en timme.
 
ANNONS