Annons

lite blixtfrågor 430/580

Produkter
(logga in för att koppla)

dojz

Medlem
jag går i funderingarna att köpa en blixt. den ska främst användas till macrofotande men även andra saker. valet står mellan 430exII och 580exII och om inte pengar hade spelat in hade jag köpt den sistnämnda utan att fundera så mycket men iom att priset skiljer sig rätt markant så uppstår några enkla frågor som ja hoppas nån kan ta sig tid och besvara.

* kan man få ner tiderna till så lite som 1/1000 eller ännu mindre med båda blixtarna (med en bländare mellan 16 och 25 och ett avstånd på 40-100cm till subjektet)?

* vad gör olika färg på diffusor för skillnad på slutresultatet?

* är det möjligt att slå blixten i ett högt tak / en vägg 5m bort och kunna nyttja detta..?

Dumma frågor kanske men ännu dummare vore att köpa en blixt bara för att upptäcka att ett snabbt objektiv hade fungerat bättre än en blixt i den senare fråga.
Tack på förhand!

Hej,

jag har en 430 ex och en 580 EX II. För normal fotografering är skillnaderna hårfina. 430:n är lite mindre och nättare att ha att göra med om man inte har ett STORT hus. 580:n kan ta strobobilder, har en liten vit plastbit att dra upp vid porträttbilder (för glimten i ögat) samt kan användas för att styra 430:n.

Inget färgfilter medföljer någon av dem.

Har aldrig märk någon större effektskillnad. Får väl sparka upp ISOn ett steg i så fall.

Vilken skulle jag välja om jag bara hade en och inte skulle styra den andra? 430:n helt klart och köpa till en TTL kabel för att kunna hålla den lite vid sidan om. Köp 580 EX III (eller vad den kommer att heta) om ett tag istället!

Lycka till!
/Martin

Taack för svaret!
En 430ex II räcker nog för mina behov, det är inte på liv eller död om jag skulle behöva öka iso nåt steg.

Jag undrar om sk high-speed sync funkar ända upp till kamerans max (vilket är 1/4000 på min 40D tror jag)?
Och om detta funkar bra med en off-shoe cord.. eller om en sådan skulle ställa till bekymmer..
Någon som vet?

Hej,

hittade inte min 430 manual, men i 580 manualen står det uttryckligen "With high-speed sync (FP flash) the flash can synchronize with all shutter speeds". Satte på 430:n och OC-2, och exponerade manuellt 1/4000 och bl 2.8 samt iso 800 och då löser blixten och jag kan inte se några band eller liknande (fotade en lampa med en dörröppning så jag hade möjlighet att kolla). Så det verkar fungera bra även på 430 (har dock inte version II)

Have a great ...
/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto