Annons

Lite frågor om 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, jag har lånat min pappas 20D i helgen för att han har varit lite missnöjd med en del saker (jag fotar DSLR själv och tänkte om jag kunde upptäcka något onormalt med kameran).

Vi båda upplever att bilderna med blixt (Canon 580 EX) får väldigt hög kontrast och mörk bakgrund (pop-up blixtvarning så att säga), både i jämförelse med hans Analoga EOS 30 (och samma blixt) och med min D70 (blixt SB600) Alla blixtbilder är tagen med omnibounce och blixt slagen i taket.

Vid foto ute i daxljus så blir en del bilder lätt överexponerade med utfrätta partier. Default verkar kamerans ljusmätning vara inställd på symbolen som ser ut som en prick med två halvcirklar runt (centrumvägd?). Är det rätt ljusmätningsmetod? Vi har i övrigt haft kameran på full automatikläget och fabriksinställningar på allt.

Skärpa och brusnivåer är det dock inga bekymmer med, toppklass helt enkelt.

MVH

Fredrik

Låter som om exponeringskompensationen är inställd på att överexponera. Har du kontrollerat att så inte är fallet? Ändras genom att man ställer strömbrytaren i läget förbi "On" (ett streck), trycker in avtryckaren halvvägs och sedan vrider på den stora ratten på baksidan. Resultatet syns i displayen som en markering mellan -2 och +2.

Mvh
Mattias

Default verkar kamerans ljusmätning vara inställd på symbolen som ser ut som en prick med två halvcirklar runt (centrumvägd?). Är det rätt ljusmätningsmetod?
Kameran är inställd på evaluerande mätning, vilket fungerar bra för de flesta motiv. Se nedanstående bild för utförligare information:

Bilagor

• ljusmatning400x335.jpg
    ljusmatning400x335.jpg
    24.8 KB · Visningar: 391
Vi båda upplever att bilderna med blixt (Canon 580 EX) får väldigt hög kontrast och mörk bakgrund (pop-up blixtvarning så att säga), både i jämförelse med hans Analoga EOS 30 (och samma blixt) och med min D70 (blixt SB600) Alla blixtbilder är tagen med omnibounce och blixt slagen i taket.
Vad kör du för ISO på kameran kontro på 30an, vilka tider får du. I vilket läge kör du blixtbilderna i. Det skiljer väldigt mellan P och Av t.ex.

Beroende på ljuset och om du kör P-läge så kan kameran ställa sig på antingen 1/60 eller 1/125 för att balansera mot bakgrundsljuset, med låg iso så kan det också vara så att du inte får med så mycket miljöljus.

Sedan kan det ju vara skillnader i latituden/framkallning beroende på film-val kontra sensor.

ANNONS
Götaplatsens Foto