Annons

Lite frågor om digital mörkerrumsteknik (S/V)

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Vad använder ni för teknik/appliktioner för att skapa S/V bilder från digitala bilder?

Var drar man gränsen för att kalla det "digital mörkerrumsteknik" istället för "manipulation"?
Själv använder jag ofta Virtual Photographer (http://www.optikvervelabs.com/default.asp) och tycker spontant att det är en "digitial mörkerrumsteknink" även om man har möjlighet att softa bilderna också.

Personligen tycker jag att mina S/V i allmänhet blir tämligen "dassiga", vill gärna lära mig lite digitala tekniker för att så småningom kunna få ton och svärta som i Eirik Holmøyviks eminenta S/V bilder (http://www.luguber.net/luguberv10/gallery.html).

Om du upplever dem som "dassiga" så behöver du troligen öka kontrasten. Svartvita bilder behöver oftast lite mer kontrast för att vakna tycker jag.
Man kan tex lägga på en S-kurva i curves för att öka kontrasten i mittonerna.
Man kan åxå dra upp svartpunkten en bit i levels om man vill öka svärtan. Tar man i för mycket förlorar man kanske lite för mycket teckning i skuggorna.
Samma går natuligtvis att göra med vitpunkten. :)

jag tycker channelmixer (blanda kanaler) i ps funkar mycket ypperligt för att göra s/v bilder med stuns i.
inställningsmöjligheterna är många men det finns ett färdigt makro som följer med, som hittar rätt på en gång för det mesta.
sen är det ofta nivåer eller kurvor som gäller.
mörka vinjetteringar ger även det lite extra stuns till bilderna, både s/v som färg.

Tack Robert och Christel. Har provat bägge era metoder, men det är nog mycket en fråga om erfarenhet och känsla. Det är bara att jobba på :)

Jag är också intresserad av att klura mer på konvertering till svart/vitt. Hoppas fler bidrar med tips och trix i den här tråden :`)

Jag har förstått att en svart/vit film avläser färger på ett annat sätt en färgfilm. Och att det är därför som det ser blaskigt ut när man översätter rakt av. Så när jag själv tycker att jag lyckats det är när jag dragit på mättnad på den röda färgen gjort den blåtonad och sedan konverterat.

I första delen av exemplet har jag använt "övertoningskarta" --> "metall" --> "stålbalk"

I den nedre delen har jag först gått in på "ersätt färg" --> klickat på den orangeröda färgen ökat mättnaden till 100 och ändrat nyansen till en blåton --> sedan övertoningskarta som ovan.

Skillnaden syns mest i det oskarpa området där fler detaljer framträder.

Bilagor

• svv konv sammanlagt exempel.jpg
    svv konv sammanlagt exempel.jpg
    50.4 KB · Visningar: 189
s/v fotografiskt material är mindre känsligt för röda färger.
rött blir alltså en mörkare grå nyans än den egentligen "borde" vara.
den "översättningen" fungerar mycket bra och ser naturtrogen ut (trots färglösheten).
när man bara drar bort färgerna digitalt i en färgbild så blir röda färger ganska ljusa. det blir i övrigt oxå mindre skillnader och lägre kontrast i de andra färgerna när de blir gråtoner.
det är det här som ger "blaskigheten".

ögat accepterar dessutom utfrätta områden mycket lättare i s/v bilder. därför kan en rakt konverterad s/v bild ofta uppfattas som lite mörk trots att den kändes rättexponerad i färg.

ANNONS
Götaplatsens Foto