Annons

Lite frågor om en veteran..

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Kom precis över en Canon klassiker (EOS 650) med objektiv (35-70) + en gammal sunpak blixt från samma tidsålder till ett väldigt förmånligt pris.
Att kameran bara gått ca 20 rular och är utan en repa skadar ju inte heller direkt.
So far so good så att säga.

Har nu kikat lite i forumen gällande denna kamera och den verkar ju helt klart vara en favorit hos många gällande byggkvalitet och funktionalitet, det e ju jätteskoj tycker jag dock så har jag lite frågor:

-Batterislukande säger en del, finns det laddbart batteri till denna kamera?

-Är det några problem at få min 550EX blixt till att fungera tillfredsställande med kameran?
Sett att en del haft problem med att få EZ seriens blixtar till att funka.

Ja, kameran ska vara ganska batterislukande och detta fixades till på efterträdaren Eos 600 som är en ännu mer populär kamera. Några uppladdningsbara batterier tror jag inte finns. I så fall får man modifiera kameran shälv och bygga ett externt batteripack.

Köp inte betterier i fotobutiken utan på Clas ohlsson där de kostar hälften.

550 EX funkar utan problem. EZ-blixtarna funkar också. En 540EZ är precis som en 550EX men billigare. 430 EZ är vanlig och billig. EZ-blixtarna funkar inte med de digitala kamerorna, så EX-blixtar är mer framtidssäkra.

Aaah tackar för Claes Ohlson tipset där :)

Trevligt att 550ex ska funka då jag redan har en, sunpaken som jag fick med funkar ju garanterat men jag är ju van med min 550 så att säga :)

Tackar för svaret.

Veteran är väl att ta i. Andra hälften av 1980-talet kom 650:an som väl var första EOS-modellen. Jag köpte den nästan med en gång och trivdes mycket med den.
En trevlig kamera som hade nackdelen att det gick mycket batterier. Och så slutade den att fungera en gång när vi var ute i ösregn, fast den gick igång igen när den torkat.

Sålde min EOS 1991 eller -92 och har sedan dess bara använt kameror som klarar sig utan batteri.

ANNONS
Götaplatsens Foto