Annons

Liten bländare ger fläckar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Upptäckte till min fasa att det ser ut som skräp på linsen när jag fotar med minsta bländaren.

Kamera: Canon 20D
Objektiv: Tamron 28-75/2,8 XR Di

Trodde det var skräp först men efter ha skuvat av UV filtret och synat objektivet så vet jag inte vad det kan vara.... hjälp...

Högupplöst bild här: http://home.astrakan.hig.se/exeton/IMG_2.jpg

Bilagor

• img_1.jpg
    img_1.jpg
    41.5 KB · Visningar: 502
Ja! Låter mycket troligt. Syns bara på minsta bländaröppning.

Tips hur man går tillväga finns här på fotosidan. Sök i forum.

/AnWi

Här är en bra länk som diskuterar detta . Inget att bekymra sig om (lite pyssel bara).

Jag har tagit nästan 1200 bilder med min 20D och jag byter lins ganska så ofta, och jag har bara gjort rent "sensorn"en gång och det var efter bara två dagar, så jag misstänker att det mesta av det dammet kommer från produktionen av kameran.

/Håkan

Senast ändrad:
Kollade länken ovan och jag kan inte läsa något om var man kan köpa censorrengöringsutrustning (snygg ihopskrivning?)...

Penslar verkar inte finnas var jag sökt men luft på flaska finns hos Cyberphoto har jag sett. Så min fråga är: Var hittar man dessa penslar då?

Handla på Apoteket!

Billig lösning.....
Jag köpte en så´n där gummiblåsa man har för att
spola öronen med, på Apoteket.
Välj sensorrengöring i menyn, håll kameran med objektivfattningen neråt och blås kraftigt några
gånger rakt in på sensorn, med gummiblåsan. Detta löste problemet för mej!
Lycka till!
//Janne

Re: Handla på Apoteket!

Ekebojanne skrev:
Billig lösning.....
Jag köpte en så´n där gummiblåsa man har för att
spola öronen med, på Apoteket.
Välj sensorrengöring i menyn, håll kameran med objektivfattningen neråt och blås kraftigt några
gånger rakt in på sensorn, med gummiblåsan. Detta löste problemet för mej!
Lycka till!
//Janne

Aha, jag ska se om jag hittar en sådan i morgon!
Har upptäckt att jag fått några dammkorn i huset. Dock verkar det inte vara på sensorn eftersom jag ser det genom sökaren, men det är väl en tidsfråga innan det hamnar där eller...

ANNONS
Götaplatsens Foto