Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten digitalkamera med filmmöjlighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Liwia

Avslutat medlemskap
Jag undrar om nån kan tipsa om någon bra liten (ej alltför dyr) kompakt digitalkamera som går att filma med i hyfsad kvalitet. Fick en gratis Olympus FE-210 ifrån telia, men den verkar inte vara någe vidare. Det blir inte ljud ens på det man filmat verkar det som.

Mvh Liv

Jag köpte precis en Canon Ixus 860is. Eller rättare sagt, min fru köpte en i USA. 2038:- för kamera + 1GB minneskort. Filmar med bra ljud och kvalite. Fast min anledning att skaffa den var att den hade lite mer vidvinkel än de flesta kompakter.

Prova den hos en handlare och se om det duger för dig.

/Ola

Canon IXUS 70 från ex. pccity.se är prisvärd så länge du inte behöver video över 640 x 480 pixlar och monoljud. 1500 spänn. =)

/Fredrik

Jo jag tänkte kanske max 2000:-
Min syster har en äldre canon ixus som såg ut att vara helt ok filmkvalite att visa på en tv. Men det finns ju olika Ixus, vad skiljer dem åt?

Iallafall tv-upplösning vill jag gärna ha.Är det 640 x 480?

En vanlig tv :)

Alltså, jag e ute efter standardformat, skall inte bli några proffsfilmer direkt men jag vill inte ha sämsta skräpkvalitén heller. En del digitalkameror blir ju bara en pytteliten filmruta av.

Liwia skrev:
Iallafall tv-upplösning vill jag gärna ha.Är det 640 x 480?
Det motsvarar "normal-tv" i USA och är lite, lite sämre än svensk normal-tv. Tror inte det finns så många kompaktkameror i rimliga prislägen som ger bättre kvalité.

Det stora problemet med att använda kompaktkameror som videokameror är att ljudet brukar vara riktigt dåligt.

Jag kan instämma i att Ixus 860 är en helt okej kamera, enligt min uppfattning ett bättre köp än Ixus 70 (trots prisskillnaden).

Finns ju en Ixus 80 oxå som e lite billigare än 860. Är det mycket som skiljer mellan de olika modellerna? Finns det andra märken som är bra eller har canon de bästa alternativen för denna typen av kamera?

Jag tror att Ixus 80 är en alldeles utmärkt kamera. Men en viktig skillnad mellan Ixus 80 och Ixus 860 är brännvidden. Ixus 80 har en zoom som motsvarar 38–114 mm. Ixus 860 har ganska mycket mer vidvinkel, motsvarande 28-105 mm.

Det finns bra kameror från andra tillverkare också. Problemet är snarast att utbudet av kameror i den här klassen är så gigantiskt att ingen kan ha översikt och ge vettiga råd.

Jag valde mellan Ixus 860IS och Sony W170. Men det urvalet gjorde jag baserat på vidvinkel och inte pga video möjligheterna.

Mina 860IS inspelningar blir för övrigt också 640x480 med mono ljud.

Standard TV är 720x576.

/Ola

ANNONS
Götaplatsens Foto