Annons

Liten extrakamera

Produkter
(logga in för att koppla)

mganga

Aktiv medlem
Hej allihop,

Skall iväg till Indien nästa vecka och skulle vilja ha med mig en liten extrakamera. Vill inte lägga ut särskilt mycket. Huvudmotiv är människor på marknader, bazarer, osv.

Har hittat en Minolta HI-MATIC F. En sökar kamera med manuellfokus och objektivet är på 38mm 1:2.7 (om jag minns rätt?). Lite längre hade kanske inte varit fel. Nu tillverkas tydligen inte dessa batterier längre, kvicksilver 1,4v, så jag antar att man får stoppa i ett par 1.5v och lite järnskrot :) Men hur fungerar det med ljusmätningen? Och är det en ok kamera för ett sådant här ändamål? Priset är 235kr.

Finns det annars någon hyffsat ljusstark kompakt med fokusmöjlighet (auto som manuell) och objektiv på runt 45-55? (som inte kostar hutlöst mycket ... eller finns det nån själ som har en kamera till mig till övers?:))

Jag har en Hi-matic med 50/1.8, det hade ju varit en perfekt kamera för dig. Tyvärr är den numera trasig bortom all räddning :-(

Jag köpte en Hi-Matic på vinst och förlust under en resa i Kanada -95.
Under de följande åren använde jag den en hel del och tog en massa bra bilder med den.
Tycker den är helt ok skärpemässigt och iom att den har manuell känslighetsinställning kan man exponeringskompensera. Jag skulle inte tveka en sekund!

Satsa på en ny kamera om du ska så långt bort. En Olympus stylus epic verkar vara ett bra val. Ganska väderskyddad, spotmätning, möjlighet att ställa blixten i olika lägen som fill in ( reducerad ) full flash och off. Cirka 1200-1500 kr. Bränn iväg minst en rulle innan du åker så du känner dig säker på hur den funkar avseende AF, exponering, spotmätning mm.

Ha en trevlig resa!

mvh PL

ps
den är silver o ser cool ut. Jätteliten.

( jag, som egentligen vill ha en contax t3... )

Hittade inte den kameran, Olympus, vare sig hos Hegethorns, Cyberphot eller Scandinavian. Blev lite nyfiken på vad det är för en kamera.

Har ju med min systemkamera också, men just i de här situationerna känns en liten kamera bättre. Skall ta med mig ett par batterier imorgon och se om jag får liv i kameran, skjuta en rulle och framkalla den på momangen.

Yes, My-2:an rockar oerhört, det blir inte mer smäll för pengarna helt enkelt!
Fast, den har ju ingen mätsökare... =)

Om du vill ha en liten äldre mekanisk mätsökarkamera finns många att välja på. Jag köpte i höstas en Olympus 35 RC och kan utan vidare rekommendera den. Läs mer på Stephen Gandys mätsökarsida (speciellt avsnittet Compact 35's en bit ner):

http://cameraquest.com/classics.htm

ANNONS
Götaplatsens Foto