Annons

Live view fokuserar bättre än AF - fler med samma erfarenhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Lindgren

Aktiv medlem
Jag vet att oron för små fokusfel kan gå till överdrift, men efter att ha haft min kamera, en D7000, i snart ett år tycker jag att den fokuserar exaktare med live view än med vanlig autofokus, inte minst i lågt ljus. Jag undrar om fler än jag har samma erfarenhet. När man slår på live view kopplas ett annat autofokussystem in, "contrast detection" istället för "phase detection" (osäker på de svenska termerna).

Jag har lämnat in kameran för fokusjustering på Lasses kameraservice men tycker ändå att den vanliga, fasdetekterande autofokusen inte är helt pålitlig.

Kör lite testbilder, och tänk då på att använda en fokuspunkt och AF-S. Gör gärna någon testset-up upp med föremål på lite olika avstånd. Jag gjorde en typ av test som jag tyckte funkade bättre än tex test sheet i 45grader etc.

Jag satt upp ett lite föremål med en en tydlig text.
- Jag tog en bild med AF och
- slog sedan om till manuell fokus och tog en bild till.
- Därefter flyttade jag föremålet tex 3mm framåt
- och 6mm framåt från 0:an
- och samma bakåt från 0:a, allt med manuell fokusinställning, inte röra kameran.

Om AF är korrekt så ska den första AF bilden vara bäst.

- Jag gjorde också att jag slog över till Live-view och tog en bild,
- samt att jag tog en serie bilder med manuell inställning, både via sökaren och via live view med förstorning.

Det är ju också bra att man noterar vad man gjort för varje bild ;-), sedan så är det bara att sätta sig ner och titta på datorn

Nu har jag visserligen en D5000 och inte en 7000, men jag har funderat väldigt länge på hur stor "felmarginal" en kameras fasdetekterande fokus kan ha? Hur pålitligt autofokussystemet är skiljer ju självklart mellan olika kameramodeller och prisklasser men jag har en känsla av att min lilla D5000 allt för ofta missar fokus väldigt kraftigt (gäller självklart också mittenpunkten), även på stillastående och kontrastrika föremål.
Jag sitter här just nu och testar fokusen på kameran med olika objektiv men har ännu inte lyckats se något klart mönster för felfokuseringen. Så jag har helt enkelt svårt att förstå om felfokuseringen beror på att kameran är felkalibrerad, eller att fokussensorn bara är mindre pålitlig än på proffsmodellerna. Jag antar att det är något liknande du funderar på också?

Senast ändrad:
Jo, jag har testat flera gånger. Autofokusen i LV är påfallande ofta något vassare än vanlig AF.

Helt naturligt för fasdetekterande fokus mäter efter strålningsvinklar in mot fokussensorn med fullt öppen bländare och då kan fokus hamna fel när t.ex. ett f/2.8-objeltiv mäter fokus vid f/2.8 men exponeras efter f/4.0 t.ex.

Enda sättet att slippa dessa fasdetekterande strålar är att använda liveview med den bländare som valts för exponeringen och få fokus exakt där man vill ha skärpan.

"Oddly enough, the only way to really fix this is to focus at the desired shooting aperture, with an AF sensor that is not sensitive at all to the ray angles. This has only been possible for a very short time in an off-the-shelf camera, and we call it "liveview"."

Läs mer:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=33116571

Jag undrar om fler än jag har samma erfarenhet.

Jag har liknande erfarenheter (Canon 7D), testade tills jag blev gråhårig (mer än vad jag var tidigare) och under vissa förhålllanden, så är LV kontrastfokus mer exakt. Jag hade en tråd om det här på fs för ett par år sedan och expertisen var nog mer eller mindre överens om att "så är det".

Jag gav helt enkelt upp, slutade testa, började fota och nu är jag helnöjd med hur kameran funkar!

Ibland är det helt enkelt bästa att inte tänka för mycket! :)

Givetvis så finns det ju även focus shift som du nämner. Det som jag antar att Håkan talar om (och som även jag talar om) är antagligen att fokusen missar mycket "grövre" än vad eventuell focus shift på olika bländare skulle göra.

LV mäter fokus på sensorn, medan "vanlig" AF mäter mot separata fokussensorer. I det senare kan det ju bli en förskjutning medan så inte är fallet när det är sensorn som fångar bilden som också mäter fokuseringen.

ANNONS
Götaplatsens Foto