Annons

livslängd på kamera och optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

nic_k

Aktiv medlem
Det var ju bättre förr, brukar det ibland sägas! Detta stämmer ju inte när det gäller teknikutvecklingen på kamerafronten, men kanske när det gäller den manuella kamerans potentiella livslängd! Det jag undrar är vad dagens (och gårdagens) helt elektroniska kameror och objektiv förväntas ha för livslängd?

Min gamla EOS 600 (inköpt 1990) har sett en del motiv genom åren, men jag har ännu inte bytt tex lcd panelen (rek. livslängd 6 år enligt tillverkaren). Dessutom fungerar motoriken i objektiven av samma årgång fortfarande.

Finns det nån som har överblick över läget? Kommer framtida generationer att kunna damma av våra kameror och leka med den ögonstyrda autofokusen och USM optiken?

Varsågod och spåna fritt alt. bidra med konkret fakta!

/nic

Det har varit ett av kameratillverkarnas dilemman, att det tillverkar (i alla fall har tillverkat) kameror med för bra kvalitet. Vissa, tex Hblad, är som stridsvagnar och man kan gott använda kameror och gluggar från 50-60-talet (för de flesta motivområden. Många SLRer från 60-70-talet från Nikon, Canon, Pentax, Minolta, Leica, Contax etc etc är utmärkta kameror än idag, även om dagens linkonstruktioner är något bättre.

Jag tror att med digitalkamerans intåg vädrar tillverkarna ny luft. Istället för att behålla huset och byta filmer allteftersom de förbättras väljer konsumenten idag att byta hus. Smaskens för tillverkarna! Jag tror även att de tekniska kvalitetskraven (förväntad livslängd) dras ned samt att konsumenternas förväntan på kamerors livslängd kommer sjunka.

Tänk om man skulle byta och köpa ny kamera lika ofta som dator... jag misstänker att kameratillverkarna får svaga knän och något fuktigt i blicken när de tänker sig in i denna situation.

/e

våra canon eos d2000, 4 år gamla, börjar sjunga högröstat på sista versen nu. Visserligen har de använts flitigt, fem dar i veckan, men ändå.. min är för närvarande iväg på reparation sedan spgegeln fastnat i uppfällt läge. det knakade liksom till. dan efter lånade jag min kollegas kamera. när jag bytte iso-inställning från 400 till 500 funkade plötsligt ingenting. en tillbakaskruvning till 400 gjorde att den gick igen...
våra L-gluggar har väl 7-8 år på nacken och har vid det här laget varit iväg på reparation fler än en gång. särskilt 17-35:an börjar tappa skärpan och 70-200:ans kontrast liknar mest lützendimma.....blä.

Efter vad jag har hört så ska (eller har) canon numera bara ett reservdelslager på 3 år på sina konsument produkter efter de har slutats tillverkas. obs inte proffs prylar. Tidigare var det visst 10 år. det talar väl sitt tydliga språk att de vill att man ska konsumera mera. Trist men vad ska man göra?

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto