Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljud i Canon EF 70-200 2.8L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Jag har ett Canon 70-200 2.8L IS USM.

När bildstabiliseringen är aktiverad får jag ett markant ljud i objektivet, precis när IS-en drar igång då jag fokuserat. Det låter som metall och glas som slår ihop.

Jag har hört att detta ljud inte ska förekomma. men på fotoklubben finns en till som har detta ljud i sin optik.
Jag har andra Canongluggar, men ingen av dessa har detta startljud när IS startar.

Att man hör ett svagt surrande ljud under tiden IS-en jobbar är väl inget, men just startljudet är markant och irriterande.

Är det fler som har det? Eller är era "tysta"?

Det blir ju en liten 'klonk' när IS:en går igång, helt normalt. Men har du jämfört med 100-400 IS? Där kan man snarare säga 'KLONK'. Störande? Så högt är det väl ändå inte?

Njae, inte så högt. man funderar mest om det står rätt till, om grejerna tar skada av det. Om något är feljusterat å så vidare.

Jag har testat flera andra modeller med IS, bl.a. 17-85, 70-300, 70-200 4L, inget av dessa låter så när det startar. Har jämfört med flera på klubben. Bara 70-200 2.8L IS låter. av de vi hört. Sen har jag hört att Canon har en ojämn produktion gällande IS objektiv. Så jag undrar om det kan vara skadligt för delarna i objektivet?

har aldrig lyssnat på ett 100-400. tack för inlägget. mvh Danne

haglunddaniel skrev:

När bildstabiliseringen är aktiverad får jag ett markant ljud i objektivet, precis när IS-en drar igång då jag fokuserat. Det låter som metall och glas som slår ihop.
Om mitt objektiv lät så, då hade jag lämnat in det på service, mitt ¨surrar¨ det om, inte mer än mitt 24-105 IS.

Jag skulle kunna tänka mig att det är ett gyro som startar upp för att orientera bildtabilieringen. Något måste stabiliseringen ju utgå ifrån och något måste hålla den "flytande".

Jag har nyss fått min 70-200 2,8L IS och det är ett litet men dock hörbart ljud (när det är tyst i övrigt) som kommer från objektivet och som stannar kvar i ungefär en halv sekund efter att jag släppt fokuseringen.

Var har du hört att Canon håller ojämn kvalité i sin poduktion då? Är det bekräftat från Canon själva att de har haft missar i produktionen eller är det ett snack som börjat någonstanns och sedan blivit "sanningen"?

Mina IS gluggar;
70-200 2,8 L IS USM
70-200 4 L IS USM
17-82 4,5-6.5 IS USM

ger detta ljudet. De har de alltid gjort.. jag har trott att det ska vara så. Kanske borde kolla up det.. :p

Lägg upp ljudet på Youtube

Lägg upp ljudet på youtube så kan vi analysera och jämföra med andra IS objektiv :)

daniel

Mitt 70-200 2.8 IS låter då inte särksillt mycket. Skulle mitt objektiv låta enligt beskrivning skulle jag absolut läman in på service, oavsett vad andras objektiv låter som, eller vad jag hade läst...

Till alla

Jag har haft det inne på rcc i Malmö(?), elelr vart det nu ligger.

Enligt dem så låter deras referensobjektiv likadant. Och även ett annat dom hade inne.

MEN.

Jag har från olika håll fått höra att det finns "tysta" (i förhållande till detta) gluggar ute på marknaden.

Så frågan är, hur ska det låta,.. eller inte?

Jag har ännu inte hittat/jämfört mitt med något som är "tyst".

När jag fick mitt första IS (17-55 2.8) så reagerade jag väldigt starkt på "oljudet" från stabilisering. Fick lugnande besked här på fotosidan att det är brukligt att de låter lite.

Nu har jag flera IS gluggar och alla låter mer elelr mindre. Jag har helt enkelt accepterat att de låter.

mvh
Anders

gurrizz skrev:
Mina IS gluggar;
70-200 2,8 L IS USM
70-200 4 L IS USM
17-82 4,5-6.5 IS USM

ger detta ljudet. De har de alltid gjort.. jag har trott att det ska vara så. Kanske borde kolla up det.. :p

Usch vad äckligt. Jag har två IS-gluggar och bägge har alltid varit i princip ljudlösa. Ett litet surrande är allt som hörs när gyrot startar och stannar.

ANNONS
Götaplatsens Foto