Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljud på Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Chanine

Medlem
Jag har en Nikon D90 och undrar om det går att få av ljudet när man fotograferar? Min kamera låter så hemskt mycket när jag fotar men jag hittar inte någon inställning till det. Går det ens av få avstängt?

Ljudet som låter när du fotograferar är främst smällen som hörs när spegeln fälls upp och ner. Det är alltså mekaniskt. Så det får du nog leva med.

Hehe, det är inte en iPhone. :)
Som sagt så är ljudet mekaniskt, undantaget eventuellt fokuskonfirmationspip. Ljudet kommer från spegeln som går upp och ned samt slutaren, fast det är den förra som låter mest.

Det är som att jag skulle ha ett minne av att jag nångång sett nån inställning om ljudet men kanske jag minns fel... Ibland skulle det vara bra utan ljud :)

Det är som att jag skulle ha ett minne av att jag nångång sett nån inställning om ljudet men kanske jag minns fel... Ibland skulle det vara bra utan ljud :)

Det ljud du kanske läst att du kan stänga av är pipljudet som bekräftar fokus. Alternativt om din kamera har något pipljud när du trycker på knappar. Men det du säkert menar är som ovan nämnts spegel- och slutarljud, och de får man stå ut med på spegelreflexkameror.

Du minns rätt, D7000 har ett "Quiet-läge", som dock inte gör det helt tyst, men på något sätt påverkar det hur spegeln rör sig. Och det blir tystare. Jag har för mig att andra och dyrare kameror har det också.

Det är nog säkert det ljudet som ni skriver om, men ibland låter det lite väl högt. Jag ska fota en vigsel snart och då skulle det vara skönt med en lite tystare kamera, men kanske det bara är jag (fotografen) som tänker på det där i kyrkan...

ANNONS
Götaplatsens Foto