Annons

Ljudlös exponering Canon 1D X?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Myrin

Avslutat medlemskap
Jag har köpt en Canon 1Dx
Kan man få nästan ljuslös på exponeringsljudet. Lite pinsamt när jag fotar ibland, får ju en del blickar. Jag var ut och fotografera lite vackra blommor igår och det satt ett par närheten på en parkbänk. Ja, man vill ju inte direkt störa deras harmoni i det gröna.

Finns det någon inställning, där jag kan stänga av ljudet eller dämpa ordentligt?
 

oyegie

Aktiv medlem
Jag har köpt en Canon 1Dx
Kan man få nästan ljuslös på exponeringsljudet. Lite pinsamt när jag fotar ibland, får ju en del blickar. Jag var ut och fotografera lite vackra blommor igår och det satt ett par närheten på en parkbänk. Ja, man vill ju inte direkt störa deras harmoni i det gröna.

Finns det någon inställning, där jag kan stänga av ljudet eller dämpa ordentligt?
Stänga av slutarljudet helt kan du inte göra.
Det borde stå i manualen om det finns nåt tystare läge du kan ställa in.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ingen dSLR är ljudlös. Spegelrörelsen samt slutaren låter alltid en del.

1Dx mer än 5DMKIII som jag tycker är väldigt tyst i Silent mode.

Här har du ett svar där man jämför Silent mode på 1Dx och 5dMKIII .

I have both, the 5D MKIII's silent mode is VERY quiet, much more than the 1D X.

The silent mode in the 1D X doesn't really change the sound - it just separates the mirror return from the mirror-up and shutter sounds. When you press the shutter release, you hear the 'flop' up the mirror going up followed by the shutter opening and closing - then the mirror drops back into place when you release the shutter button. by separating the two parts of the sound, it seems to be a bit less intrusive.

However, the silent shooting modes on the 5D MKIII is far quieter.
 

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Tyst läge

På 1DMV4 så tar man AF-Drive knappen och snurrar bakre ratten tills det står ett S i Driverutan! Då blir det lite tystare! Blir också så att ljudet inte kommer förrän du släpper upp avtrycket.Testa och se om det ger dig det du vill ha! Borde vara likadant på 1X
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Som sagts tidigare blir 1D X tystare med "live view" eller i S-läget då spegeln inte fälls ner förrän du släpper avtryckaren.

Men lika tyst som 5D Mark III och 6D blir 1D X aldrig. När spegeln går tillbaka så släpps den bara ner. Med 6D och 5D Mark III så finns en motor som fäller ner spegeln lugnt och tyst. Någon elektronisk slutare finns inte på 1D X.

I utvecklingen av 1D X så prioriterades att kameran skulle vara snabbast på marknaden och slå Nikons motsvarighet på de flesta punkter. Jag vet att Canon inte hann med allt de hade på sina önskelista.

Tyst läge har blivit populärt och Nikon har tagit efter Canons konstruktion (i rättvisans namn ska sägas att Nikon var före Canon med ett slags tyst läge redan på F4:an 1988). Det är alltså inte omöjligt med tyst läge i efterträdaren till 1D X.
 
Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
(mitt inlägg från i morse försvann så jag skriver igen)
Tror/hoppas det funkar precis som på D4, att spegeln fälls upp, slutaren öppnas. Man övergår till elektronisk slutare och liveview.

Inga mekaniska delar rör sig och man kan som bonus på D4 brassa på med 25 bilder per sekund. Helt tyst. Det är kusligt.
Nej. 1D X har ingen elektronisk slutare. Den har en mekanisk som går upp till 14 bilder/s. Vid live view blir det tystare eftersom man slipper spegelrörelserna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har raderat inlägg som handlar Nikon D4 eftersom frågan rör Canon EOS 1D X.

Vidare uppmanar jag att inte vara så snabba med svar som bygger på gissningar. Googla gärna först. Felaktiga svar rör till det, men jag förstår att det ibland är bättre med en kvalificerad gissning än inget svar alls.
 
ANNONS