Annons

Ljus för videointervjuer

Produkter
(logga in för att koppla)

netstorm

Aktiv medlem
Jag har fotograferat på hobbynivå (främst porträtt och dokumentärt) i många år men saknar erfarenhet av video så jag anmälde mig till ett par distanskurser med uppgiften att göra några korta videor. Nu söker jag ljus till intervjuerna men jag är osäker på vad jag bör prioritera då jag har en tendens att köpa på mig saker som aldrig kommer till användning.

  • Hur ofta kommer t.ex. batteri till användning?
  • Måste man välja ljus med möjlighet att välja färgtemperatur?
  • Är LED-panel eller "traditionell" design smidigast?

I mitt fotograferande har jag samlat på mig mängder av stativ och ljusformare med Bowens-fäste så det känns logiskt att gå åt det hållet med t.ex. Godox SL-60. Samtidigt känns det dumt att vara beroende av elkontakt och sakna möjlighet att ställa ljus. Då finns LEDP260C för runt samma prislapp om man beställer från Kina men den har bara en bråkdel av ljusstyrkan och kan inte använda mina ljusformare.

Aputure 120d och 300d är väldigt populära men jag köpte ett videostativ för fyra år sedan som jag nyss plockade fram ur garderoben. Jag är rädd att det blir lite samma sak här och vill inte lägga ut några större summor. 1500 kr eller upp mot 2000 kr känns väl rimligt om det finns någon anledning att gå så högt.

Vore tacksam både för allmänna råd om videoljus och rena produktrekommendationer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan du inte bara tända taklampor o filma på?
Lysrör däremot är inte alltid lyckat, kan ge flimmer, även LED.
Sätt 2 bygglampor i rummet bredvid o behåll dörren öppen?
 

Turbo56

Aktiv medlem
Jag skulle skaffa två ledljus, de gör livet enkelt.
Jag har Amaran Aputure AL-MW, det fungerar med mindre ljusstarka om avståndet är litet, till exempel Amaran Aputure M9, de är billiga och bra.
Fördelen med Led-ljus är att du slipper jobba så mycket med ljustemperaturen.
Batteridrift är definitivt att föredra, man har inte alltid tillgång till vägguttag.
Lycka till
 
Senast ändrad:

Johan_G

Aktiv medlem
Till stor del hänger behovet av batteridrift på när, var och du ska genomföra intervjuerna.
Jag använde batteridrift i till 100procent när vi filmar och måste använda oss av extraljus, vi filmar många pressträffar om allt möjligt och intervjuer i samband med konserter och det är inte särskilt ofta det finns enkel tillgång till nätspänning.

För intervjuer använde jag en LedGo LG-E116C Bi-color med ett Sony NP-F750 och en batteribox (6xAA) som backup monterad på ett litet stativ när jag behövde extra ljus.
Det är inte den ljusstarkaste panelen, men räcker normalt för intervjuer och var relativt hållbar (dessvärre höll den inte för 70+kg hund som gjorde ett rävhopp på den).

Det går att sätta panelen direkt i blixtskon, men personligen gillar jag inte riktigt när ljuset år så hmm pang på rakt framifrån utan utnyttjar att den har en vanlig 1/4" stativgänga (på blixtsko-foten) till att ha den på ett eget stativ och placera ljuset efter behov.

Att kunna välja temperatur, jag skulle inte vilja vara utan den funktionen, men absolut nödvändigt är det i många fall inte, men det blir lite mindre graderingsjobb i post.

Tak och bygglampor, nja det är billigt men nej, jag har provat det och resultatet blir sällan riktigt bra, speciellt lite billigare bygglampor kör med ofiltrerad eller dåligt filtrerad spänning till dioderna, då får du ränder över videofilerna om du inte kan köra med relativt snabba slutartider.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Mitt tips är att hyra saker istället innan du vet.

jag skulle rekommendera dig att testat olika saker innan du köper.

Arri skypanel

Astrera titan Tubes

litemat

aputure 300d ii eller x men inte många som hur ut dessa.

Kolla ljud och bildmedia
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Med monolights (Godox SL-60, Nanlite Forza 60, Aputure 120d etc) får du ju smidigheten att du kan använda dina softboxar etc som du redan har. Det ger stor kontroll på vilken typ av ljus du vill.
LED-paneler kan vara mer flexibla men kräver andra förutsättningar. Det finns så klart softboxar och andra ljusformare till LED-paneler också men de är färre och oftast dyra.
Små LED-paneler har ju också fördelen att de kan få åka med i kameraväskan och sättas på kamerans hotshoe då annat ljus inte riktigt räcker till.

Jag använder oftast mig av en Nanlite Forza 60 som keylight med en 90cm octa, en billig Viltrox LED-panel som hair/kicker för lite highlight och sen en stor reflexskärm för att fylla i skuggorna.

Jag köpte medvetet belysning som klarar batteridrift men har än så länge inte varit i behov av det, har haft turen att kunna jobba inomhus. Och eftersom jag gillar att ha kontroll på miljön (dvs, släcka all annan belysning) så har jag inte behövt ställbar färgtemperatur heller. Däremot så måste den belysning jag har matcha varandra i färgtemp så klart.

Bifogar en bild på exemplet med keylight (NanLite Forza 60) uppe till höger med mellanstor octa och grid, stor vit reflexskärm precis utanför bild till vänster och en kicker (Viltrox LED-panel) långt bak, högt upp till vänster. Kickerna behövs inte, det fungerar utmärkt även utan denna men den hjälper till med separationen mot bakgrunden. Denna setup har använts flera gånger med gott resultat, jag tar dock inget ansvar för den icke matchande sminkningen :)
 

Bilagor

fafner

Aktiv medlem
Jag köpte en Viltrox L116T för att ha för videokonferens men den fungerar säkert utmärkt för videoinspelning. Ganska liten panel, kan ändra effekt och färgtemperatur och kostar under 400 spänn. Kan använda 12v samt batteri (Sony videomaterial har jag för mig)
 
ANNONS