Annons

Ljus, vitbalans (och oskärpa)?!

Produkter
(logga in för att koppla)

neliw

Avslutat medlemskap
Hej!

Är nybliven innehavare av en Canon EOS 10D och upplever lite mystiska saker. Vill gärna tro att det är mitt eget fel men så stor är förhoppningsvis inte okunskapen.

Många bilder blir totalt "sönderfrätta", speciellt när himmel eller ljusare ytor är med.
I motljus blir det hela hemskt.

I denna bilden;
http://www.neliw.com/unge.jpg
fanns knappt något motljus och ändå förstörs hela himeln. Jag har inte gjort någon egen inställning för vitbalans, men den från fabrik kan väl inte vara totalt vrickad? EF 28-80 och ISO200 användes vid den lite gråmulna dagen. Vad kan vara fel/ har jag missat? Har testat olika inställningar för ljusmätning och vid detta tillfället valde jag så kallad "centrumvägd mätning med hänsyn till hela bilden". Färgtempen är 5200k.

"Problem" nr.2 är att jag upplever oskärpa, stor sådan, vid många av bilderna. Antingen är de skarpa eller så är de rent åt pipan suddiga. Vill gärna tro att jag lärt mig att hålla kameran still någorlunda bra efter några års digitalfotograferande men när nästan 90% av bilderna blir galet suddiga blir jag orolig (för omtalade auto-fokus-problem). Bilden ser skarp ut i sökaren när AF gjort sitt jobb - men inte resultatet. Är 10D:an så mycket mer känslig (10x mer) än en "reguljär" digitalkamera vad gäller skakningar?

Tacksam för svar från er som upplevt liknande saker, med 10D eller utan.

ser bra ut!

Jag tycker inte man kan förvänta sig större exponeringsomfång än så här. Hade du tagit samma bild med dia i gråmulet väder och justerat en enlagersbild så att pojken blivit så här bra hade du förmodligen fått ungefär samma resultat. Kanske hade du kunnat få ett bättre resultat om du exponerat lite mörkare och sedan jobbat lite med bilden i t.ex. PS eller PSP.
P.S. fotar inte digitalt så det jag skriver är ren spekulation

Pröva att underexponera, det brukar finnas mycket information kvar i skuggorna som man kan lyfta fram igen i PS.
Om du aktiverar autoreview med histogram så kan du direkt se hur exponeringen blev efter att ha tagit en bild. Mycket praktiskt och man lär sig snabbt att se om och hur mycket man behöver kompensera för att få den exponering man önskar.

En annan sak att tänka på är att RAW ger lite större exponeringsomfång än jpg (i jpgkonverteringen, när 4096 nivåer krymps till 256, försvinner en del information, tex så blir ett antal nivåer under 4096 alla gjorda till 256 och ser därför utbrända ut).

Angående fokusproblemen: Brukar du välja fokuspunkt manuellt eller låter du kameran gissa var du vill ha fokus? Jag har sett spekulationer om att automatläget där kameran själv väljer fokuspunkt kan ligga bakom en del av rapporterna om fokusproblem med 10D.
Själv använder jag alltid enbart den mittersta fokuspunkten på min D30 (men dess AF-system är förvisso betydligt primitivare än 10Ds).

Senast ändrad:
Med en blandning av husvägg/himel i bakgrunden och inget motljus att prata om väntade jag mig ett bättre resultat.. (som jag tyckt mig se hos min gamla "consumerkamera" Finepix 6900z).

Ofta utan anledning verkar det som att just bakgrunden i bilderna blir såhär..

Den totala oskärpan i vissa bilder är också oroande. Har inte hunnit testa med stativ ännu men visst ska man väl kunna bära med sig kameran ut på en runda i reko dagsväder?

Har ett EF 20-35 på väg (som ersätter det lånade EF 28-80), men "problemen" BÖR väl inte ligga i optiken?

Hmm.. kan du kolla vilka slutartider du använde på bilderna som blev oskarpa? Det borde visa om det kan vara skakningsoskärpa eller om det är något annat. Om objektivet är hyggligt nytt så brukar även fokusavståndet lagras i Exif informationen.

1/125 i några av de värsta fallen. Suddigast (förfärligt) i max tele-läge (80mm) och även dåliga resultat överlag (annat hemskt exempel vid 46mm). Inte är jag väl så skakig på handen? :)

Nä, det låter otroligt. Kunde du se var kameran hade fokuserat? Såg det ut att stämma med var den borde ha fokuserat?

Och hade du valt fokuspunkt själv eller använde du automatläget? (Jag tror att det kan vara lätt att missa vilken punkt kameran väljer att använda).

Skulle plåta en person som låg mot en vägg utomhus och kunde inte ta mig för nära (därav 80mm). Jag (auto)fokuserade på snubben och vad jag kan missas testade jag för säkerhets skull 2-3 grr att hitta fokus för att vara säker - ville inte missa "bilden"... men det gjorde jag ändå.

Oskärpan påminner om rörelseoskärpa.. men med tanke på att jag stog still och hade låg slutartid känns det som du säger; otroligt.

Dessa två "problem" har vållt huvudbry och man vill ju inte gärna tro att en i övrigt suverän kamera (mkt imponerad av helheten i övrigt) kan lida av sådana här problem?

Pierre: Kan du länka till någon bild i orginalstorlek/utförande så kan det vara lättare att se vad det beror på.

hej!

har utsatt kameran för lite tester och tänkte dela med mig av bilderna..

http://www.neliw.com/af_test.jpg
test av autofokus, med enkel linjal och ett linjerat papper med markerad linje. tyvärr med ef 20-35 som kanske inte är bäst lämpat för ett sådant här test (men jäkla bra i övrigt!)
tog flera bilder med stativ och denna blev nog bäst.. och ser ju helt okej ut (utan nämnvärd back/front-fokus)?

http://www.neliw.com/fratt_test.jpg
satte kameran på dum-prov och får den här "frätta bakgrunden" igen.. mitt fönster befann sig på skuggsidan av huset vid tillfället och trots i det närmsta obefintligt motljus blir bilden förstörd. kanske inte de bästa inställningarna.. men, ska det vara så här?

tack för svaren hittils!

ANNONS
Götaplatsens Foto