Annons

Canon Powershot S3 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Kottich

Avslutat medlemskap
Canon lanserar digital stillbildskamera med 12x zoom



Canon lanserar den digitala stillbildskameran PowerShot S3 IS med 12x optisk zoom.

Den efterträder den populära PowerShot S2 IS och har en CCD-sensor med 6,0 megapixels, Canons berömda teknik för bildstabilisering och videoinspelningar bidrar också till kamerans prestanda och mångsidighet. Den attraktiva nya finishen i mörkt mattgrå färg rymmer flera utvecklade funktioner med bland annat större ljuskänslighetsomfång från ISO 80 till ISO 800, större 2,0" vinklingsbar bildskärm, stillbildsregistrering i bredbildsformat (16:9), nya videofunktioner och det nya sportprogrammet.

Funktioner i PowerShot S3 IS:
· 12x optisk zoom med USM och en lins av UD-glas
· Optisk bildstabilisator
· CCD med 6,0 megapixels
· Stor 2,0" vinklingsbar bildskärm
· Videoscener med VGA-upplösning, 30 b/s, stereoljud och funktionen “foto i video”
· DIGIC II, iSAPS och Flexizone AF/AE för snabba och noggranna resultat plus bildserier med 2,3 b/s.
· 20 fotograferingsmetoder och fotoeffekter med Mina färger
· High ISO Auto och ISO 800 för fotografering i svagt ljus
· Bredbildsregistrering (16:9)

PowerShot S3 IS är idealisk för fotoentusiaster som söker en mångsidig kamera med stort zoomomfång för stillbilder och video i en kompakt digital stillbildskamera.

Optik
Objektivet i PowerShot S2 IS är det kraftfullaste i en Canon digital kompaktkamera (motvarande 36 – 432mm f/2,7-3,5 på 24x 36 mm). Det har flera av de avancerade egenskaperna i Canons objektivserie EF för systemkameror. En ultraljudsmotor driver zoomen snabbt och nästan ljudlöst och en lins av UD-glas (med ultralåg färgspridning) korrigerar den kromatiska aberrationen som annars kan ge färgade konturer i telebilder. Canons optiska bildstabilisatorteknik(IS) motverkar skakningar av kameran för att undvika oskärpa i både stillbilder och video. Det särskilt viktigt för frihandfotografering med långa brännvidder. Tack vare bildstabiliseringen kan man använda upp till 3 steg längre slutartid utan att risken för skakningsoskärpa ökar, till exempel för bilder i svagt ljus utan blixt.

PowerShot S3 IS har också 4x digital zoom som kan användas för någon extra förstoring och för speciella effekter i både stillbilder och video. För kortare och längre verkliga brännvidder finns både vidvinkelkonverter och telekonverter som extra tillbehör. Med dem motsvarar det totala brännviddsomfånget 27-648 mm på 24x36 mm eller totalt 24x zoom. Inställningen för super-närbild ned till frontlinsen och Närbildslins 500D (58 mm, extra tillbehör) ger detaljskarpa närbilder.

Ökad ljuskänslighet
Som tillägg till bildstabiliseringen har PowerShot S3 IS inställningarna High ISO Auto och ISO 800 som gör det lättare att fotografera utan blixt i svagt ljus. High ISO Auto ställer in en högre ljuskänslighet när det behövs för korrekt exponering och när man vill använda en kortare slutartid, till exempel för en längre brännvidd. Den speciella knappen för inställning av ljuskänslighet gör det lätt att ändra inställningen.

Videofunktioner
De kraftfulla videofunktionerna visar att PowerShot S3 IS är mer än en avancerad stillbildskamera. En speciell knapp startar videoinspelningen och spontana ögonblick kan fångas praktiskt taget omedelbart. Alternativen för inspelning ör jämn video med 30 b/s och VGA-upplösning eller 60 b/s och QVGA för skarpa bilder av rörelser för uppspelning i slow motion. För videoinspelningar kan man förinställa exponering och vitbalans, zooma över hela området och korrigera skärpan manuellt under inspelningen. Funktionen ”foto i video” gör det möjligt att ta stillbilder med full upplösning under en videoinspelning.

Mångsidig fotografering
PowerShot S3 IS har 20 fotograferingsmetoder inklusive Manuell inställning, Tidsautomatik och Bländarautomatik. Tillsammans med bildfrekvensen 2,3 b/s för bildserier ger det nya sportprogrammet och förbättrad autofokus mycket goda möjligheter att fånga snabba sportsekvenser. Motivprogrammen – till exempel Kvälls-snapshot och Snö – ställer in flera lämpliga funktioner i kameran med en inställning. Färgaccent och Färgbyte ger dramatiska färgeffekter i både stillbilder och video. Fotoeffekterna i Canons Mina färger är förbättrade i den här modellen och kan nu läggas till bilderna både före och efter fotograferingen.
PowerShot S3 IS kan registrera stillbilder i bredbildsformat 16:9 (2816 x 1584 pixels) – idealiskt för bildvisning i en bredbilds-TV eller för utskrifter i brett format (10 x 20 cm) med en SELPHY CP kompakt fotoskrivare**.

**Pappers- och färgsats KW-24IP och Papperskassett för brett format PCW-CP100 behövs.

Utskrift och andra funktioner
En ny utskriftsmeny förenklar utskriften av flera bilder. Kameran stöder PictBridge och kan anslutas till alla PictBridge-kompatibla skrivare utan att någon dator behövs. Nya funktioner i PictBridge är utskrift av fotograferingsdata och optimering av ansikten i porträtt när kameran är ansluten till en kompatibel Canon PIXMA skrivare. Funktionerna för utskrift av ID-bilder och videoscener kan användas tillsammans med en SELPHY CP kompakt fotoskrivare. Print/Share-knappen ger mycket enkel start av utskrifter och uppladdning till datorer med Windows eller Mac OS.

Kamerans menysystem stöder nu också arabiska och det totala antalet språk i menysystemet är nu 23.

Canon PowerShot S3 IS har leveransstart i maj 2006 och får cirkapriset 5 800 kr inkl. moms (4 640 exkl. moms)



Jag tycker det låter kanon och jag tror att jag väntar med att köpa en ny kamera eftersom valet låg på en S2 IS.

Cyberphoto listar priset betydligt lägre än Canon Enligt dem så kommer priset att vara 3999 SEK (exkl. moms) och 4999 (inkl. moms)
 
Kottich skrev:
Kamerans menysystem stöder nu också arabiska och det totala antalet språk i menysystemet är nu 23.
Det var ju bra! Då kan du låna ut den när du är på jobb i Förenade Arabemiraten.

Skämt åsido så verkar det vara en trevlig kamera. Felet tycker jag är att den är för tjock. Det hade vart trevligt med en Canon långzoomare i samma storlek och med IS som Panasonic TZ1.

/Lennart
 
Emil: Hade det inte varit lättare att bara länka till Canons pressrelease? ;)

En bra kamera som blivit bättre...
 
Re: Re: Canon Powershot S3 IS

Karlsson skrev:
Det var ju bra! Då kan du låna ut den när du är på jobb i Förenade Arabemiraten.

Skämt åsido så verkar det vara en trevlig kamera. Felet tycker jag är att den är för tjock. Det hade vart trevligt med en Canon långzoomare i samma storlek och med IS som Panasonic TZ1.

/Lennart

Haha,lustigt att du tar upp det för jag befinner mig faktiskt just nu i Egypten där jag varit i ca 6 månader. Dock så bär det av hemmåt snart så då kommer väl användningen av arabiska menyer att vara ganska meningslös!

/Emil
 
Besvikelse?

Det känns inte som om det är några större skillnader på denna och s2:an. Iso 800 istället för 400. 6 megapixel istället för 5. Manuellt justerbar styrka på blixten (det kanske kan vara bra)

Har jag missat något? Blixtsko, möjlighet att spara i Raw-format och kanske lite större sensor stod på min önskelista.

Jag kanske borde ha en systemkamera istället för att leta efter den perfekta kompakten.

//Pär
 
Det som du säger Pär håller jag fulltändigt med om. De skulle fixat Raw, sensor och blixtsko. Sen har jag för mig att S2:ans stativgänga var i plast och eftersom de inte nämner nå annat så lär S3:ans också var det och det är kanske inte så finurligt.

Har länge vägt mellan kompakt och system som så många andra mned tight budget...
 
ANNONS