Annons

Ljusförlust med Kodak gelantinfilter??

Produkter
(logga in för att koppla)
Lätt att kontrollera själv. Mät mot stor jämnbelyst yta (himlen t.ex.) med och utan filter så ser du vad filtret "stjäl".
Kan vara bra att veta om man hittar på ovanliga filter - eller använder icke fotografiska filter som glasbitar eller plast eller färgat vaselin (effekt+softning).
Us

Notera att det kan skilja rätt mycket beroende på ljuset du mäter i. Mäter du mot ett vitt papper i skuggan en molnfridag eller i glödlampsbelysning så kan det göra rätt stor skilnad på ett blå eller orangefilter. Jag rekomenderar att du mäter mot ett vitt matt papper utomhus en mulen dag. Så har jag gjort med mina filter.

Tack för all info! Jag håller på att plåta hund och kattgodis för en kund. Filmen jag använder, (Kodak E100G) ger en blåaktigt blå ton på produktbordet. Har tillsammans med labbet kommit fram till att filtret borde göra susen. Man vill ju att det ska bli så bra som möjligt även på originalet... :) Med infon jag fått här samt några polaroider borde jag hamna rätt.

Mvh,
/Mikael

Olika filmer har olika egenskaper. Det kan skilja mycket från olika tillverkningar (batcher). Jag testade tillsammans med labbet (Excellera här i Malmö) även med Provia som gav ett lite gulare och aningens rödare ton.

/Mikael

Där ser man. Det har jag aldrig märkt när jag vardagsfotograferar med dia. Jag fotar iof mest under omständigheter då jag inte har kontroll över ljuset ändå, och då är det ju svårt att i efterhand veta om det är filmen som drar lite åt t.ex. blått eller om det precis passerade en molnslöja förbi solen när man tog kortet.

Är det t.o.m så att man får räkna med att använda färgfilter om man produktfotograferar med dia?

Ja enligt Excellera är det väldigt vanligt, mer regel än undantag. Olika styrkor och färg på filter beroende på vilken film men även tillverkningsbatch man använder. Blir mer och mer sugen på att gå över till digitalt... :)

/Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto