Annons

Ljuskänslig, snabb avtryckare och rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaPilrup

Medlem
Jag är en amatörfotograf som vill lära mer.
Jag gillar att fota i svag belysning, ex ett mörkt rum med ett stearin ljus, utan blixt.
Jag fotar också dansande människor.
Och vill ha en kamera med snabb avtryckare.
Och bra zoom för att fånga skygga fåglar sittandes/flygandes åtminstone 10 meter bort.

Finns det någon vänlig själ som kan rekommendera mig vilken system kamera jag kan köpa?

Vänligen Anna

Vad gäller kamerahuset så känns Nikon D7000 som ett relativt vettigt hus. Vad gäller objektiv så kan ju Nikkor 35mm/1.8 + Något 70-200/2.8 som en vettig kombination. Gissningsvis landar du på runt 15.000kr för alltihop om du köper nya saker.

De egenskaper du efterfrågar går ( i princip) inte att lösa med bara ETT objektiv.

Detta handlar väldigt mycket om budget.
10 m till fågeln är inte så kort som det kan låta. Fåglarna är inte så stora. Jag skulle vilja påstå att Du behöver minst 400 mm och en högupplöst ISO-stark kamera. Själv använder jag 600 mm på det avståndet till en FF kamera. Möjligen kan det gå med 300 mm men då ska kameran vara mycket bra.

Ser att Du redan har Nikon i kameraväskan så Du borde väl fortsätt med det p.g.a. objektiven. Jag kan inget om Nikon så det får någon annan rekommendera men kan Du tänka Dig Canon så är det tveklöst en 5D Mark III som passar för Dina krav. Däremot möjligen inte för Din budget.

Det klarar nog din nuvarande kamera galant med hjälp av ett (litet) stativ.

Per

Hm. Min kamera var kass och nu har jag sålt den för 500 hundra kr. Behöver köpa en ny och mycket bättre än den. Inte ens min gode vän proffset kunde ta ett bra foto i svag belysn. med den kameran. Men tack ändå !

Detta handlar väldigt mycket om budget.
10 m till fågeln är inte så kort som det kan låta. Fåglarna är inte så stora. Jag skulle vilja påstå att Du behöver minst 400 mm och en högupplöst ISO-stark kamera. Själv använder jag 600 mm på det avståndet till en FF kamera. Möjligen kan det gå med 300 mm men då ska kameran vara mycket bra.

Ser att Du redan har Nikon i kameraväskan så Du borde väl fortsätt med det p.g.a. objektiven. Jag kan inget om Nikon så det får någon annan rekommendera men kan Du tänka Dig Canon så är det tveklöst en 5D Mark III som passar för Dina krav. Däremot möjligen inte för Din budget.

Hej och tack för ditt svar. Ja den var ju ganska dyr. Hade väl tänkt mig runt 10000 kr.

Vad gäller kamerahuset så känns Nikon D7000 som ett relativt vettigt hus. Vad gäller objektiv så kan ju Nikkor 35mm/1.8 + Något 70-200/2.8 som en vettig kombination. Gissningsvis landar du på runt 15.000kr för alltihop om du köper nya saker.

De egenskaper du efterfrågar går ( i princip) inte att lösa med bara ETT objektiv.

Viktigast är nog klarhet och skärpa i svag belysning.
Samt rörelser. Gäller fortfarande din rekommendation då?
Hade funderat på en Nikon D 700. Är det möjligen den du menar?
Tack !

Hej du. Jag är som sagt amatör begriper mig inte på termer som FF kamera. Vad är det?
FF= fullformat eller 24x36 mm sensor.
De flesta systemkameror som säljs idag har sensorformat 16x24 mm eller där omkring vilket också kallas crop. Eftersom de ofta använder samma optik som FF kamrorna så beskär sensorn bilden från optiken och sedan måste bilden förstoras 1,5 ggr för att bilderna ska bli lika stora. Det gör att brännvidden 300 mm på en FF ger samma bildutsnitt som 200 mm på en crop.
Det finns mycket mer att förklara men det finns också mycket skrivet, inte minst här på FS, så jag föreslår att Du surfar runt och läser på.
Detta kan vara ett ställe att börja på:
http://www.kameravaskan.se/fotografering-avancerat/cropfaktor/

Viktigast är nog klarhet och skärpa i svag belysning.
Samt rörelser. Gäller fortfarande din rekommendation då?
Hade funderat på en Nikon D 700. Är det möjligen den du menar?
Tack !

Se det så här: Jag "lever" i taskig belysning i mitt fotograferande. (konsertfoto) Kika på mina bilder så förstår du vad jag menar ;=). Jo, i ditt fall står min rekommendation om D7000 och något 1.8-objektiv kvar.

Jag kör med D700 och är så sjukt nöjd att jag inte finner ord. Men, samtidigt så har jag plöjt ner en närmast obscen summa pengar på objektiv också.

Men, okej, det du EGENTLIGEN vill ha är en (i fallande ordning). D4, D800, D3s, D3/D700, D7000, D300s. Men eftersom du tyckte att 15.000var för dyrt med objektiv så är egentligen allt över D7000 uteslutet för din del.

FF= fullformat eller 24x36 mm sensor.
De flesta systemkameror som säljs idag har sensorformat 16x24 mm eller där omkring vilket också kallas crop. Eftersom de ofta använder samma optik som FF kamrorna så beskär sensorn bilden från optiken och sedan måste bilden förstoras 1,5 ggr för att bilderna ska bli lika stora. Det gör att brännvidden 300 mm på en FF ger samma bildutsnitt som 200 mm på en crop.
Det finns mycket mer att förklara men det finns också mycket skrivet, inte minst här på FS, så jag föreslår att Du surfar runt och läser på.
Detta kan vara ett ställe att börja på:
http://www.kameravaskan.se/fotografering-avancerat/cropfaktor/

Jo jag har förstått att det finns mycket teori att läsa. Inte lika roligt som att fotografera. Men visst jag ska läsa på. Tack!

Se det så här: Jag "lever" i taskig belysning i mitt fotograferande. (konsertfoto) Kika på mina bilder så förstår du vad jag menar ;=). Jo, i ditt fall står min rekommendation om D7000 och något 1.8-objektiv kvar.

Jag kör med D700 och är så sjukt nöjd att jag inte finner ord. Men, samtidigt så har jag plöjt ner en närmast obscen summa pengar på objektiv också.

Men, okej, det du EGENTLIGEN vill ha är en (i fallande ordning). D4, D800, D3s, D3/D700, D7000, D300s. Men eftersom du tyckte att 15.000var för dyrt med objektiv så är egentligen allt över D7000 uteslutet för din del.

Det blir nog en D700 el D 7000. Tack för dina svar. Ska snacka med personalen på japan foto också. Gillar dina scen foton !!!
Ha en fin dag...

ANNONS